مدیر کل معماری، ساختمان و شهر‌سازی شهرداری تهران، صدور شناسنامه فنی ساختمان را نیازمند اصلاحاتی در زمینه‌های زیربنایی آن دانست و از انجام اقداماتی در این راستا خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس عباس اخلاصی، مدیر کل معماری و ساختمان شهرسازی شهرداری تهران، با بیان این مطلب گفت: صدور شناسنامه فنی ساختمان در مراحل ساده‌تر در حال انجام است، اما آنچه که برای شناسنامه فنی ساختمان به طور جدی مورد نیاز است، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و فراهم‌کردن زمینه‌های زیر بنایی برای این کار است.

وی با اشاره به مشکلات ساخت‌وساز‌های کنونی در تهران، اظهار کرد: در حال حاضر برای ساختمان‌ها طراحی صورت می‌گیرد، اما مهندس طراحی وجود ندارد وبه همین دلیل طرح‌های مختلف و تکمیلی به دنبال آن انجام می‌شود که هیچکدام با هم هماهنگ نیستند و در نهایت طرحی که تهیه می‌شود، طرح ناقصی است که در ساختمان اجرا شده و پس از آن مشکلاتی در ساختمان به وجود می‌آید که به همان طراحی اولیه برمی‌گردد.

اخلاصی با تاکید بر وجود مهندس طرح برای ساختمان‌ها اظهار کرد: در حال حاضر طراحی ساختمان را مالک یا معمار ساختمان انجام می‌دهد، در صورتی که اگر ساختمان، یک طراح اولیه داشته باشد که بتواند با شناخت از طرح، مشکلات آن را در مراحل مختلف حل کند، وضعیت ساختمان‌های شهر این‌گونه نمی‌شود و برای دریافت پایان کار دچار مشکل نخواهند شد.

وی نبود نیروی کار متخصص در کارگاه‌ها و مصالح استاندارد را از جمله مشکلات عدم صدور شناسنامه فنی اساسی برای ساختمان‌ها دانست و افزود: برای حل این مشکلات باید اصلاحاتی در شیوه‌نامه سازمان نظام مهندسی صورت گیرد و استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان نیز جدی گرفته شود، که در این راستا هماهنگی‌هایی با موسسه استاندارد، وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت صنایع، انجام گرفته است.

مدیر کل معماری و ساختمان شهر‌سازی شهرداری تهران، با بیان اقدامات انجام شده برای این کار، گفت: با موسسه فنی و حرفه‌ای و وزارت مسکن و شهرسازی، جلساتی برای تامین نیروهای ماهر تشکیل شده که آموزش درون کارگاهی برای مجریان ساخت‌وساز انجام شود و این افراد براساس نوع ساختمان‌ها درجه‌بندی شده و آغاز به کار کنند.

به گفته وی در صورتی که همه اقدامات زیرساختی مانند تربیت نیروی کار مجرب، استانداردسازی همه مصالح و غیره، به درستی انجام شود، شناسنامه فنی که برای ساختمان صادر می‌شود، اساسی است و مشکلات ساخت‌وساز در پایتخت را حل خواهد کرد.