مدیرکل امور اجرایی کمیسیون ماده ۱۰۰ از شهروندان خواست تا در هنگام خرید ملک، حتما از شهرداری استعلام کنند، تا در صورت وجود تخلف در ساختمان متضرر نشوند. به گزارش ایسنا، مهندس سید مصباح‌‌الدین‌متقی گفت: شیوه درست مقابله با تخلف، جلوگیری از تخلف در حین اجرا است و به همین دلیل در سال ۸۶ و در ادامه اقدامات سال گذشته، شرایطی ایجاد شده است تا از تخلف در هنگام وقوع جلوگیری شود.

وی افزود: حدود ۸۵درصد پرونده‌های تخلفات ساختمانی در سال گذشته، مربوط به ساختمان‌هایی است که تخلف آنها در هنگام دریافت پایان کار، وام، تفکیک یا فروش ساختمان مشخص شده است که بیشتر آنها نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

متقی با بیان عوامل ایجاد تخلف در ساختمان‌ها اظهار کرد: در تخلفات ساختمان‌ها، علاوه بر مالکان، شهرداری و مهندسان ناظر نیز مقصر هستند که هر کدام شرایط و دلایل خاص خود را دارند و به همین دلیل در سال جاری با تخلفات ساختمان‌ها در حین اجرا، قاطعانه برخورد می‌شود. وی در مورد ساخت‌وسازهای غیرقانونی سال گذشته و نحوه برخورد با آنها، گفت: ارزیابی پرونده‌های متخلف سال گذشته در حال انجام است و ساختمان‌هایی که از منظر ضوابط و اصول فنی مشکلی ندارند، تخریب نمی‌شوند، اما ساخت و سازهایی که مشکلات اساسی دارند، با قاطعیت تخریب شده است که در قسمت‌هایی از شمال تهران نیز برخی پروژه‌ها متوقف و تخریب شده‌اند.