مزایای پنجره‌های P.V.C چیست؟

گروه مسکن - الهام علاقه‌بندان - با افزایش مصرف انرژی و در عین‌حال به هدر رفتن بخش عمده‌ای از میزان انرژی‌‌های تولید شده در ساختمان‌ها که به دنبال عدم رعایت اصول مهندسی اتفاق می‌افتد، لزوم توجه به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی پیش از گذشته مورد توجه کارشناسان و صاحبنظران و همچنین دولت قرار گرفته است. عکس: سامان دزیانیان

در همین خصوص نیز از سوی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت اقداماتی برای این منظور صورت گرفته است.

با توجه به اینکه بیشترین میزان اتلاف انرژی از پنجره‌ها صورت می‌گیرد، طی سال‌های اخیر متخصصین و فعالان در این صنعت اقدام به وارد کردن تکنولوژی‌های نوین کرده‌اند تا بدین‌طریق علاوه بر کاهش مصرف انرژی گام موثری در به روز شدن تکنولوژی‌های مورد استفاده در ساختمان‌سازی بردارند.

پنجره‌های دوجداره PVC که اخیرا چندین شرکت صنعتی اقدام به واردات مونتاژ و در نهایت تولیدش در داخل کرده‌اند، نمونه‌هایی از ابزار نوینی است که با به‌کارگیری آن در ساختمان‌های جدید بخش عمده‌ای از میزان اتلاف انرژی کاهش می‌یابد. با توجه به اهمیت بهینه‌سازی مصرف انرژی و تاکید سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بر این امر با اسماعیلی، مدیرعامل شرکت در و پنجره ایلیا به گفت‌وگو پرداختیم که متن آن در زیر از نظرتان می‌گذرد.

اسماعیلی مدیرعامل شرکت ایلیا در تشریح نوع فعالیت خود اظهار داشت: کارخانه ساخت در و پنجره پی‌وی‌سی در قزوین واقع شده و مهم‌ترین بخش فعالیت ما در حوزه ساخت پنجره‌های تک‌جداره، دو جداره و سه جداره است. وی با بیان اینکه این صنعت از زمان تاکید سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بر لزوم کاهش مصرف در میان صاحبان صنایع مطرح شد، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تاثیر استفاده از پنجره‌های دو جداره ممانعت از انتقال صدا از بیرون به داخل و در عین‌حال صرفه‌جویی در مصرف انرژی است و به عنوان نمونه اگر در یک آپارتمان ۱۰۰ مترمربعی یک پنجره دوجداره به قطع ۵/۱ در ۵/۱ متر نصب شود، سالانه حدود ۲۵۰هزار تومان ذخیره‌سازی انرژی را به همراه می‌آورد.

به گفته وی یکی ‌دیگر از مزایای به‌کار بردن پنجره‌های پی‌وی‌سی در ساختمان نیاز به وسایل گرم‌کننده کمتر از میزانی است که پیش از آن مورد استفاده قرار می‌گرفت. به عنوان نمونه اگر در یک ساختمان برای گرم کردن، ۱۰۰ پره شوفاژ قرار گرفته باشد با نصب شیشه‌های دو جداره این میزان تا ۳۰درصد می‌تواند کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت در و پنجره ایلیا تصریح کرد: پنجره‌های آلومینیومی هم عامل موثری در ذخیره انرژی محسوب می‌شوند ضمن اینکه به لحاظ قیمت مقرون‌ به‌صرفه هستند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه استفاده از پنجره‌های PVC در کشورهای اروپایی به سال‌های پیش بازمی‌گردد، افزود: فرهنگ استفاده از این پنجره‌ها به صورت استاندارد باید در کشور ترویج شود. مدیرعامل در و پنجره ایلیا با بیان اینکه پنجره‌های P.V.C تیپ‌های مختلف و انواع گوناگونی دارد، اظهار داشت: مردم می‌توانند نوع و پنجره را با توجه به قیمت آن انتخاب کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر موانع پیش‌رو برای استفاده از پنجره‌های P.V.C در ایران گفت: سنت‌گرا بودن مهم‌ترین مشکل پیش‌روی ما است به طوری که هنوز اغلب مردم ترجیح می‌‌دهند از پنجره‌های آهنی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه پنجره‌های جدید (p.v.c) هنوز اطمینان مردم را جلب نکرده است، خاطرنشان کرد: مردم به دلیل سنت‌گرا بودن تصور می‌کنند پنجره‌های آهنی از استحکام بیشتری برخوردار است. این در حالی است که نه تنها پنجره‌های p.v.c از استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به پنجره‌های آهنی برخوردار است بلکه مانع بزرگی بر سر ورود آب به داخل محسوب می‌شوند.

مدیرعامل در و پنجره ایلیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر میزان سبک‌سازی در ساختمان با استفاده از پنجره‌های p.v.c گفت: یک پنجره دوجداره نزدیک به ۳کیلو سبک‌تر از پنجره آهنی است.

اسماعیلی همچنین درخصوص میزان مقاومت پنجره‌های p.v.c در برابر زلزله اظهار داشت: پنجره‌های p.v.c از نظر مقاومت در برابر زلزله نسبت به پنجره‌های آهنی حسن بزرگی دارند و آن اینکه به دلیل پیچ شدن در و دیوار با وقوع زلزله آسیب جدی نمی‌بینند.

به گفته وی، استفاده از ورق گالوانیزه هم یکی دیگر از مزیت‌های پنجره‌های p.v.c است که این امر نیز مقاومت را در برابر زلزله افزایش می‌دهد.