وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه صدور پروانه ساختمانی در تهران در سال‌‌جاری نسبت به سال گذشته ۱۱۶‌درصد رشد نشان می‌دهد، گفت: این نشان‌دهنده رونق بازار مسکن است. محمد سعیدی کیا در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: رشد ۱۱۶‌درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران و ۶۰درصدی صدور پروانه در کل کشور حاکی از رونق بازار مسکن است.

وی بازار کنونی مسکن را در کل مثبت ارزیابی کرد و گفت: قبول دارم که مسکن در سال گذشته گران شده است اما اینکه علل گرانی مسکن چیست، بارها اعلام کرده‌ام. وی افزود: مسکن یک زیربخش است، بنابراین مجموعه مسکن مجموعه‌ای از سایر فعالیت‌های اقتصادی و حتی سیاسی است.

وی ادامه داد: زمین، مصالح ساختمانی و افزایش دستمزدها پارامترهایی هستند که بر روی قیمت مسکن تاثیر مستقیم دارند از این رو وقتی این پارامترها با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و هزینه ساخت‌وساز را افزایش داده‌اند، قیمت مسکن نیز افزایش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: قیمت مسکن و ساخت‌وساز همواره از ۴۰ سال گذشته یک حرکت سینوسی داشته است اما به هر حال باید اذعان داشت که این عوامل و رکود ۴ ساله دست به دست هم دادند تا رشد قیمت مسکن در سال گذشته بیش از پیش نمود پیدا کند.

سعیدی کیا گفت: دوره رکود مسکن از سال ۸۰ تا ۸۴ برخلاف سایر دوره‌های رکود دو برابر و طولانی‌تر بود تا اینکه این رکود پس از گذشت ۴سال در سال ۸۵ با افزایش قیمت ظهور کرد.