مقررات ملی ساختمان لازم‌الاجرا است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود. محمدرضا رییسی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی،‌ افزود: مقررات ملی ساختمان در تمام کشور به صورت همگانی اجرا می‌شود و با فرهنگ‌سازی که در ۱۰ سال گذشته انجام شده مالکان و سرمایه‌گذاران بخش ساختمان نیز به بهینه‌سازی و رعایت مقررات ملی ساختمان نسبت به گذشته بیشتر گرایش پیدا کرده‌اند. به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: در‌حال‌حاضر در مشهد بالغ بر ۹‌هزار نفر مهندس ساختمان که دارای پروانه اشتغال و نظارت هستند مشغول به کارند و ۳هزار و ۸۰۰نفر دیگر نیز با شرکت در آزمون ورود به حرفه وارد بازار کار خواهند شد که با این تعداد می‌توانیم کل استان خراسان رضوی را پوشش دهیم.

رییسی افزود: در‌حال‌حاضر طرحی برای مهندسان جدیدی که وارد این حرفه می‌شوند در دست بررسی است که با اجرای این طرح می‌توانند در شهرستان‌های دیگر استان در طرح نظارتی به خدمت بپردازند.

رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی با اشاره به آمار ۴۰‌درصدی وقوع زلزله کشور در منطقه خراسان گفت: رعایت مقررات ملی ساختمان برای استان ما بسیار لازم و ضروری است و تخطی از آن از نظر مقررات خلاف محسوب می‌شود و مورد برخورد جدی قرار می‌گیرد.

رییسی درباره کیفیت مصالح اظهار کرد: مصالح در ۱۰ سال گذشته از رشد کیفی مناسبی برخوردار بوده‌اند، به طوری که بخش زیادی از مصالح استاندارد شده‌اند و بخش دیگری نیز در حال اخذ استاندارد هستند.