مدیرعامل بانک مسکن از تمدید مهلت انتقال قانونى انواع وام صندوق پس‌انداز مسکن تا پایان آبان‌ماه سال‌جارى خبر داد.

حسن کارى در گفت‌وگو با «ایران» افزود: پیشتر، افرادى که به صورت وکالتى اقدام به خرید وام مسکن کرده بودند تا آخر شهریورماه فرصت داشتند که با مراجعه به بانک مسکن اقدامات قانونى براى تغییر مالکیت این تسهیلات به نام خود را انجام دهند. وى تصریح کرد: این تصمیم با توجه به استقبال مردم و به منظور کاهش مشکلات مردم از بابت خرید و فروش وکالتى وام اتخاذ شده است. براین اساس افرادى که تا ۳۱تیرماه ۸۶ وام مسکن را به صورت وکالتى خریدارى کرده‌اند مى‌توانند با پرداخت ۱۰درصد مانده تسهیلات، این تسهیلات را به نام خود تغییر دهند. به گفته وى، این تصمیم شامل انواع وام مسکن از جمله وام ۱۸میلیون تومانى، ۱۲میلیون تومانى و غیره می‌شود.

به عنوان مثال افرادى که وام مسکن ۱۸میلیون تومانى تا قبل از ۳۱تیرماه خریدارى کرده‌اند مى‌توانند با پرداخت یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان این تسهیلات را به نام خود

تغییر دهند. مدیرعامل بانک مسکن در عین حال خاطرنشان کرد: جدا از این تصمیم، نقل و انتقال انواع وام مسکن به جز به افراد درجه یک خانواده همچنان از سوى بانک مسکن غیرقانونى است. وى در پاسخ به این پرسش که چرا بانک مسکن نقل و انتقال انواع وام مسکن را آزاد نمى‌کند گفت: آزاد کردن نقل و انتقال وام مسکن مى‌تواند به بورس بازى و دلال بازى بینجامد که ما با آن موافق نیستیم. مدیرعامل بانک مسکن گفت: البته ما در جریان مشکلات مردم براى خرید وکالتى وام مسکن هستیم و به منظور رفع این معضل راهکار قطعى براى نقل و انتقال مطابق با قانون و عرف را در دست بررسى داریم که امیدواریم به زودى به نتیجه برسیم.

افزایش ۲۰درصدی تسهیلات

با راه‌اندازى بازار ثانویه رهن تسهیلات بانک مسکن امسال ۲۰درصد افزایش مى‌یابد.

مدیرعامل بانک مسکن در بخش دیگرى از این گفت‌وگو به نقش بانک مسکن در فعال‌سازى بازار رهن ثانویه پرداخت.

کارى گفت: شوراى مسکن در جلسات اخیر خود طرح‌هاى مهمی‌را به تصویب رساند که از جمله این طرح‌ها ایجاد بازار رهن ثانویه، لیزینگ مسکن، تشکیل موسسات تامین سرمایه و صندوق‌هاى سرمایه مسکن است که فعال‌سازى بازار ثانویه رهن، بیشتر در حوزه کارى بانک مسکن است. وى با اعلام آمادگى بانک مسکن براى مشارکت در اجراى طرح‌هاى جدید دولت در بخش مسکن گفت: در قالب بازار اولیه رهن، بانک در مقابل اعطاى تسهیلات، ملک را در رهن می‌گیرد و اقساط ماهانه مشترى را دریافت می‌کند. وى افزود: در بازار رهن ثانویه این تسهیلات یا مطالبات بانک به شرکت دیگرى (یک شرکت ناشر) واگذار یا فروخته می‌شود که این شرکت منابع مورد نیاز خود را از طریق انتشار اوراق بهادار و فروش آن به اشخاص دیگر تامین می‌کند و مطالبات بانک را نقدا پرداخت می‌کند و در مقابل، تعهدات این شرکت ناشر از محل وجوه نقد اقساط رهن اولیه عملى می‌شود.

به گفته وى در این پروسه نقدینگى بانک به شدت تقویت شده و امکان اعطاى تسهیلات بیشتر توسط بانک مسکن مهیا می‌شود.

وى با اشاره به این که در سال گذشته بالغ بر ۴هزار و ۷۱۱میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک مسکن اعطا شد، گفت: انتظار می‌رود این میزان امسال به ۵هزار میلیارد تومان برسد.

براساس مصوبه شوراى مسکن قرار است هزار میلیارد تومان از منابع بانک مسکن و ۵۰۰میلیارد تومان از منابع بانک ملى در بازار رهن ثانویه استفاده شود. مدیرعامل بانک مسکن در این خصوص گفت: با احتساب سهم یک هزار میلیارد تومانى بانک مسکن از بازار ثانویه رهن، بانک مسکن امسال می‌تواند ۲۰درصد بیشتر از سال گذشته تسهیلات اعطا کند. وى گفت: البته نرخ سود اوراق بازار ثانویه رهن بسته به متوسط نرخ سبد مطالباتى ما از انواع تسهیلاتى است که به مردم داده‌ایم ولى بدون شک این از نرخ اوراق مشارکت بیشتر خواهد بود.

۱۵۰۰میلیارد تومان سهم بانک مسکن از اعطاى وام زمین‌هاى ۹۹ ساله

مدیرعامل بانک مسکن همچنین اعلام کرد: اعطاى وام زمین‌هاى ۹۹ ساله به کلیه شعب بانک مسکن در سراسر کشور ابلاغ شده است.

وى سهم بانک مسکن از تسهیلات ۱۰هزار میلیارد تومانى زمین‌هاى ۹۹ ساله را یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بانک مسکن بیشترین سهم را در میان بانک‌هاى دولتى دارد.

به گفته وى در این مرحله به متقاضیانى که از سوى سازمان‌هاى مسکن و شهرسازى‌هاى استان‌ها معرفى شوند به ازاى هر واحد یک میلیون تومان وام آماده سازى تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل بانک مسکن خاطرنشان کرد: این تسهیلات ظرف ۱۵ روز به دست متقاضیان می‌رسد. وى اظهار امیدوارى کرد: با اجراى طرح‌هاى جدید دولت در بخش مسکن این بازار رونق بیشترى بگیرد.

۸۰‌هزار فقره وام ودیعه مسکن به اقشار کم درآمد

کارى همچنین با اشاره به روند مناسب اعطاى وام ودیعه مسکن به اقشار کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینى(ره) و سازمان بهزیستى گفت: تعهد ما براى سال ۸۵ پرداخت ۴۰هزار فقره بوده که تاکنون ۵۰درصد آن محقق شده است و مابقى نیز به زودى عملیاتى خواهد شد، همچنین براى سال ۸۶ نیز پرداخت ۴۰هزار فقره وام دیگر را در دستور کار داریم.

مدیرعامل بانک مسکن در پایان این گفت‌وگو با اشاره به این که در ۵ماهه اول سال ۸۶ بالغ بر یک‌هزار و ۹۲۷میلیارد تومان انواع تسهیلات از جمله مشارکت مدنى قرض‌الحسنه ازدواج، ودیعه مسکن، قرض‌الحسنه، جعاله، خرید خانه از سوى بانک مسکن اعطا شده است، افزود: این میزان در مدت مشابه سال قبل معادل یک‌هزار و ۵۱۷میلیارد تومان بوده است.

به گفته وى یک‌هزار و ۳۵۱میلیارد تومان از تسهیلات اعطاى بانک مسکن در ۵ماهه اول سال ۸۶ به سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن جهت خرید خانه اختصاص یافته است.