استاندار تهران ‌گفت: شهروندان شهر تهران با وجود برخی تصورها، تمایل زیادی به زندگی در خارج از تهران دارند و این مساله کمک خوبی به حل مشکل کمبود زمین در شهر تهران می‌کند. دکتر کامران دانشجو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سهمیه استان تهران برای آماده‌کردن زمین جهت ساخت اظهار کرد: زمین مورد نیاز برای ساخت واحد مسکونی را در ۶۴‌هزار هکتار زمین شناسایی کرده‌ایم که پس از تحویل این زمین‌ها به شرکت‌های تعاونی، به اجاره ۹۹ ساله این شرکت‌ها درمی‌آیند.

وی ادامه داد: با عرضه این واحدهای مسکونی، ‌عرضه مسکن به قدری زیاد می‌شود که با میزان تقاضا برابری خواهد کرد و در این موقع نیز قیمت مسکن در تهران افت می‌کند.

دکتر دانشجو با بیان این که پرداخت اجاره ۹۹ ساله این واحدهای مسکونی به صورت اقساط است، اظهار کرد: حدود ۱۲‌هزار و ۵۰۰ تعاونی ثبت شده در استان تهران وجود دارد که البته همه آنها تعاونی مسکن نیستند، اما تعاونی‌های مسکن می‌توانند برای دریافت زمین که در کوتاه‌ترین زمان صورت می‌گیرد، مراجعه کنند.

وی با تاکید بر این که مالکیت این زمین‌ها در دست دولت است و با همکاری اداره کل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی و استانداری تهران شناسایی شده‌اند، گفت: زمین لازم برای ساخت یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد مسکونی به زودی شناسایی و آماده تحویل به شرکت‌های تعاونی می‌شود و تا یک سال و نیم آینده مشکلات بخش مسکن استان تهران را حل خواهیم کرد.

استاندار تهران با اشاره به برنامه ارجاع متقاضیان مسکن در شهرهای کرج و تهران به شهرهای دیگر نظیر پرند، هشتگرد و غیره خاطر نشان کرد: در حال حاضر بسیاری از پایتخت‌نشینان روزانه به خارج شهر تهران می‌روند و تمایل زیادی به انتقال منزلشان به شهرستان‌های دیگر دارند.

وی ادامه داد: جمعیت روز و شب شهر تهران حدود سه‌میلیون نفر تفاوت دارد و به عبارتی، بسیاری از این افراد تمایل دارند که قطعه زمینی در خارج از شهر تهران خریداری کنند و در عین حال دولت تلاش می‌کند، مشاغل با ثباتی را در شهرستان‌های اطراف تهران ایجاد کند تا افراد جدیدی به جمعیت شهر تهران برای انجام مشاغل خود اضافه نشوند.

دکتر دانشجو افزود: همچنین بخش قابل توجهی از افرادی که در حال حاضر در شهر تهران مشغول به کار هستند، تا چند سال آینده بازنشسته می‌شوند و تقاضای زیادی برای زندگی در خارج از شهر تهران دارند. ضمن این که امکاناتی نظیر مترو برای شهرهای اطراف تهران در حال ایجاد است و فرصتی خوب را برای شهروندان این شهرها فراهم می‌کند.