کسر قیمت زمین از قیمت مسکن و تعدیل ۳۰‌درصدی قیمت مسکن در بازار از ویژگی‌های بارز طرح واگذاری زمین‌های اجاره ۹۹ ساله است. حسن زمانی، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، با بیان این مطلب به ایسنا گفت: لایحه ساماندهی بازار مسکن پس از ۵ جلسه کار کارشناسی توسط کمیسیون عمران نهایی شده و با تغییرات اساسی آماده ارائه به صحن علنی مجلس است.

وی با اشاره به پیش‌بینی ساخت یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی در این لایحه گفت: در این لایحه مقرر شده تا یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی در شهرها و ۳۰۰‌هزار واحد مسکونی در روستاها براساس سیاست‌های اعمال‌شده دولت و مجلس ساخته شود.

زمانی افزود: زمین مورد‌نیاز برای ساخت این تعداد واحد مسکونی از طریق وزارت مسکن فراهم شده و با اجرایی شدن لایحه اثرات به سزایی در قیمت مسکن و تعدیل آن در بازار به وجود خواهد آمد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده در این لایحه را ساخت سالانه ۵۰‌هزار واحد مسکونی استیجاری در کشور و پرداخت تسهیلات به انبوه‌سازان و تعاونی‌های مسکن ذکر کرد و گفت: خوشبختانه ساماندهی تعاونی‌ها توسط وزارت تعاون و واگذاری زمین به صورت رایگان و اجاره ۹۹‌ساله از سوی وزارت مسکن و شهرسازی صورت گرفته است.

نماینده مردم ملایر در مجلس در ادامه در رابطه با اثرات اجرای طرح واگذاری زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله اظهار کرد: بیشترین هدف از واگذاری‌ها این است که این زمین‌ها تبدیل به واحدهای ارزان قیمت شود و در اختیار افراد نیازمند و کم‌درآمد جامعه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: ضوابط و شرایطی که در این طرح پیش‌بینی شده برای آن است که امتیاز تامین مسکن به افرادی تعلق بگیرد که شایسته و مستحق آن هستند و اقشار آسیب‌پذیر و طبقه متوسط و محروم جامعه به خصوص کارگران و کارمندان از آن بهره‌مند شوند.

زمانی پیش‌بینی کرد که این طرح در صورت عملیاتی شدن ۲۰ تا ۳۰‌درصد در قیمت واحدهای تولید شده تاثیر بگذارد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس کسر قیمت زمین از قیمت مسکن را از ویژگی‌های عمده و بارز طرح واگذاری زمین‌های اجاره‌ای عنوان کرد.

زمانی همچنین در پاسخ به این پرسش که نقش مدیریت شهری چقدر در لایحه مدیریت بازار مسکن تاثیرگذار است، گفت: در رابطه با ساخت واحدهای مسکونی طبعا رعایت و لحاظ کردن نکات فنی و مسایل نظام مهندسی ضروری است، بنابراین نمی‌توان بدون ضابطه استانداردهای مدیریت شهری یک واحد شهری را ایجاد کرد.