رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: تولید و توزیع مصالح ساختمانی استاندارد از ابتدای سال آینده اجباری و بر اجرای آن نظارت کامل خواهد شد. قاسم حیدری‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: براساس مصوبه هیات دولت و آیین‌نامه‌ای که با هدف نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی تدوین شده، قرار است از پایان سال‌جاری به طور کامل اجرایی و از ابتدای سال ۸۷ نیز بر اجرای آن نظارت کامل شود.

وی ادامه داد: براساس مصوبه هیات وزیران در خصوص استاندارد مصالح ساختمانی از تولید تا مصرف در سال ۸۴ این مصوبه در فروردین‌ماه سال گذشته ابلاغ شد و مقرر شد تا تمامی کارخانه‌های ‌تولیدکننده مصالح ساختمانی محصولات خود را تا پایان سال‌جاری مطابق با استاندارد تولید کنند.

‌وی با بیان اینکه مطابق با مصوبه هیات وزیران کار اجرایی این طرح از اوایل سال گذشته آغاز و باید تا پایان سال جاری تمامی مصالح ساختمانی استاندارد تولید شود، افزود: پس از ابلاغ مصوبه یاد شده چندین جلسه با حضور وزیر مسکن و شهرسازی، نمایندگان موسسه استاندارد، وزارت صنایع و معادن و بازرگانی تشکیل شد و سرانجام گزارش اجباری شدن محصولات ساختمانی که شامل ۵۰ استاندارد بود مشخص و به هیات دولت ارائه شد.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: استانداردسازی محصولات ساختمانی تنها مربوط به تولید در کارخانه‌ها نیست بلکه این استانداردها مربوط به مصالح‌فروشان، نحوه انبارداری و حمل‌ونقل تا مصرف را شامل می شود.

وی تاکید کرد: براساس این مصوبه، مصالح ساختمانی از مرحله تولید تا توزیع و مصرف، مشمول استاندارد اجباری بوده و واحدهای تولیدی که فاقد این استاندارد باشند اجازه عرضه و فروش تولیدات خود را نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه برای نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری مصالح ساختمانی در هر استان یک آزمایشگاه مرجع تاسیس خواهد شد، اظهار داشت: استاندارد بتن آماده از سال ۸۲ اجباری شده و حدود ۵۰ شرکت تولیدکننده بتن آماده تاکنون این استانداردها را کسب کرده‌اند.