وزیرمسکن وشهرسازی گفت:با ابلاغ ۱۰تریلیون ریال تسهیلات برای ساخت‌وساز ۶۰۰هزار واحد مسکونی منابع مالی فراهم شد. به‌گزارش ایرنا، محمد سعیدی‌کیا در نشست مشترک مدیران وزارتخانه‌های کشور، تعاون و مسکن وشهرسازی افزود: علاوه بر واحدهای مذکور سالانه به طور متوسط ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار واحد مسکونی نیز در قالب انبوه‌سازی و وام‌های گوناگون نظام بانکی ساخته می‌شود.

وی یادآور شد: در حوزه مسکن روستایی نیز برنامه سالانه ۳۰۰هزار واحد پیش‌بینی شده که در مجموع احداث ۵/۱میلیون واحد مسکونی را به دنبال خواهد داشت. در واقع بخشی از برنامه تامین ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال‌جاری با نوسازی بافت‌های فرسوده در سطح کشور و بقیه با ساخت مسکن روستایی و نیز مشارکت بخش‌خصوصی ازطریق انبوه‌سازی تحقق می‌یابد. سعیدی کیا گفت : درچارچوب برنامه ۵/۱میلیون واحد مسکونی زمین در قالب اجاره ۹۹ساله تحت عنوان «مسکن مهر» نیز به واجدین شرایط واگذار خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: برای تحقق برنامه مذکور در سطح کشور باید ۱۶ تا ۱۷هزار هکتار زمین واگذار شود که اولویت نخست در محدوده شهرها است.

وزیر مسکن وشهرسازی تصریح کرد: چنانچه در مناطقی امکان فراهم‌سازی زمین نباشد، باید اقدام به خریداری کرد تا این برنامه اجرایی شود.

وی گفت: در شهرهای دارای جمعیت کمتر از ۱۲هزار نفر طبق قانون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌تواند زمینه تخصیص وام را فراهم سازد و درواقع در آن شهرها این نهاد به عنوان کارگزار وزارت مسکن و شهرسازی عمل می‌کند.

سعیدی‌کیا تاکید کرد: در مجموع دو برنامه مشخص امسال دنبال می‌شود، نخست واگذاری زمین به استعداد ۵/۱میلیون واحد مسکونی و دیگر برنامه ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی است. وی در بخش دیگری از این مراسم اظهار داشت : با توجه به تمهیدات به عمل آمده ازسوی وزارت بازرگانی برای واردات یک‌میلیون تن آهن آلات چندان مشکلی نخواهیم داشت و در ارتباط با سیمان نیز انتظار می‌رود واحدهای در دست احداث به موقع بتوانند نیاز بازار را تامین کنند. در این نشست حاضران به طرح پرسش‌های خود در زمینه راهکارهای اجرایی برای برخی مشکلات پرداختند که از سوی وزیر مسکن و شهرسازی توضیحات لازم ارائه شد.

معاون وزیر مسکن: بخشی از برنامه تامین ۵/۱میلیون مسکن با نوسازی بافت‌های فرسوده‌ تحقق می‌یابد معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: بخشی از برنامه تامین ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال‌جاری با نوسازی بافت‌های فرسوده در سطح کشور، ساخت مسکن روستایی و نیز مشارکت بخش‌خصوصی با انبوه‌سازان تحقق می‌یابد.

به گزارش ایرنا، «منوچهر خواجه دلویی» در نشست مشترک مدیران وزارتخانه‌های کشور، تعاون و مسکن و شهرسازی، اظهار داشت: آیین‌نامه‌ اجرایی بند «د» تبصره ۶قانون بودجه سال‌جاری که در چارچوب سیاست‌های بخش مسکن تدوین شده، اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شد و این برنامه به شکل جدی درسطح کشور دنبال می‌شود. وی افزود: علاوه بر برنامه احداث واحدهای مسکونی به ‌استعداد ۵/۱میلیون واحد، زمین برای ساخت‌وساز توسط دولت (وزارت مسکن وشهرسازی) تامین خواهد شد. به گفته خواجه دلویی، این زمین‌ها در اختیار گروه‌های واجدالشرایط قرار می‌گیرد و با توجه به تسهیلات پیش‌بینی شده، برنامه ساخت وتکمیل آنها به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

براساس این گزارش، «سیدمهدی هاشمی» معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور گفت: طی ۲۷سال گذشته دومیلیون واحد زمین برای ساخت‌وساز دراختیار مردم قرار گرفته است. وی افزود: طی سه ماهه گذشته ۱۰درصد از رقم مذکور تحقق یافته و این امر حاکی از فعالیت گسترده در این بخش است. هاشمی اضافه کرد: مدیران استان‌ها برای انجام این برنامه خود را مسوول نمی‌دانستند، اما اکنون یک حرکت جهادی در این خصوص آغاز شده است.

وی گفت: تاکنون چنین فرصت‌هایی نداشتیم و اکنون از این زمینه برای تامین نیاز مردم تا وصول نتیجه باید بهره گرفت.