فرید قدیری

تازه‌ترین اظهارنظر رییس سازمان بورس و اوراق‌بهادار تهران در مورد وضعیت بازار سهام و رونق دوباره این بازار را باید برای بازار مسکن به فال نیک گرفت. «پول‌های سرگردان در راه بورس است».

رییس سازمان بورس و اوراق‌بهادار در گفت‌وگو با روزنامه ایران با بیان مطلب فوق گفت: «بورس در حال حاضر پتانسیل بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌ها دارد و در مدت اجرای اصل ۴۴ توانسته سرمایه‌های جدید را در خود جذب کند».

رییس سازمان بورس همچنین گفته است: «در حال حاضر بورس تهران تشنه سهام جدید است و سرمایه‌های جدید در حال ورود به بورس هستند چرا که مردم برای خرید سهام شرکت‌های جدید اقدام به فروش سهام قبلی خود نمی‌کنند و همچنان تقاضا برای سایر سهام وجود دارد.»

بازار سهام که در طول بیش از یک‌سال گذشته با افت‌وخیز‌های متعدد در ارزش سهام به نوعی تبدیل به بازار بی‌رونق برای بورس‌بازان تبدیل شده بود، اکنون دوباره رونق گرفته است.

سال گذشته پول‌های سرگردان که بازار سهام را برای سرمایه‌گذاری جذاب ندیده بود، وارد بازار مسکن شد به طوری که این افزایش نقدینگی در بازار مسکن منجر به افزایش تقاضا برای خرید خانه و در نتیجه گرانی ملک شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند حجم زیاد نقدینگی در بازار مسکن عامل اصلی گرانی مسکن در سال گذشته بوده است.

اکنون چنانچه پیش‌بینی و گفته‌های رییس سازمان بورس و اوراق‌بهادار به واقعیت نزدیک شود یکی از چالش‌های بازار مسکن که مهم‌ترین عامل در بحران قیمتی نیز به حساب می‌آید، برطرف خواهد شد.