شرایط برای ساخت ‌٥/١میلیون واحد مسکونی مهیا نیست

یک عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است: عملی شدن ادعای دولت مبنی بر ساخت یک میلیون و دویست هزار واحد مسکونی در شهرها و۳۰۰ هزار واحد در روستاها مستلزم هماهنگی مولفه‌های مختلف و به خصوص همکاری‌های بین بخشی سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی است که با این قضیه مرتبط هستند. بهمن الیاسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که اگر قرار باشد برنامه‌ای را به مردم اعلام کنیم و آن برنامه عملیاتی نشود، اثر معکوس در قیمت مسکن و بازار کنونی آن خواهد داشت، اظهار کرد: در حال حاضر در کشور با بحران افزایش تعداد مستاجران روبه‌رو هستیم و تعداد مستاجران نسبت به سال‌های گذشته حدود ۸درصد افزایش یافته است که این موضوع نشان‌ می‌دهد که قدرت خرید مردم در عرصه مسکن کمتر شده است.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس خاطرنشان کرد: از طرفی در کشور نزدیک به یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز خواهیم داشت و تعدادی نیز به میزان یک‌میلیون و هفتصد هزار واحد تراکم نیاز سال‌های گذشته انباشته شده است که باید به طور ایده‌آل هر سال ساخت یک‌میلیون و پانصدهزار واحد مسکونی در شهر و روستا در اولویت کاری دولت باشد.

او با بیان این‌که اگر بتوانیم به این برنامه و هدف برسیم به اهداف برنامه چهارم توسعه و چشم‌انداز بیست ساله نزدیک شده‌ایم، گفت: اگر بخواهیم این هدف را محقق کنیم مستلزم این است که همه الزامات، مصالح و امکانات آن فراهم شود.

الیاسی یادآور شد: در حال حاضر از بابت سیمان و فولاد در کشور مشکلاتی وجود دارد که مشکلات بخش فولاد تا حدی حل شده، اما مشکلات سیمان همچنان به قوت خود باقی است که باید تمام سازوکارها برای رسیدن به این هدف مهم مهیا شود. این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تصریح کرد: در شرایط کنونی همه الزامات برای ساخت یک میلیون و پانصدهزار واحد مسکونی در شهرها و روستاها در هر سال مهیا نیست و با وضعیت فعلی نخواهیم توانست به این هدف بزرگ و مهم برسیم.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس با بیان این‌که در حال حاضر بخش مسکن ۱۵درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: اگر این میزان به دو برابر برسد، سطح اشتغال در عرصه مسکن و ساخت‌وساز به بیش از ۲۰درصد می‌رسد که از این نظر نیز به نقطه خوبی خواهیم رسید.