رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان گفت: به‌رغم تایید صلاحیت کاردان‌های فنی ساختمان و صدور پروانه اشتغال به کار از سوی وزارت مسکن، متاسفانه این کانون در ارائه خدمات فنی در بخش مسکن دچار محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای است. رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به وجود محدودیت در آیین‌نامه‌های مربوط به ارائه خدمات فنی توسط متخصصان کانون کاردان‌های فنی ساختمان، گفت: در حال حاضر به‌رغم نظام‌مند شدن فعالیت کانون کاردان‌های فنی ساختمان، آیین‌نامه‌های مربوط به آن با محدودیت‌هایی روبه‌رو است که این امر عرصه وجودی را برای متخصصان این کانون در ساخت‌وسازها با دشواری همراه کرده است.

مهدی موذن، با تاکید بر تدوین آیین‌نامه‌های کانون، گفت: مهندسان و کاردان‌های فنی ساختمان، در امر احداث ساختمان با تدوین آیین‌نامه‌ها می‌توانند مکمل یکدیگر در امر ساختمان‌سازی فعالیت کنند.

وی با بیان این مطلب، افزود: درحال حاضر آیین‌نامه‌های موجود به نحوی تنظیم شده که فعالیت مهندسین و کاردان‌های فنی ساختمان را از هم منفک کرده است.

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان، ادامه داد: منفک شدن فعالیت دو مجموعه مذکور طبق آیین‌نامه‌ها سبب شده تا عمده اقدامات در رابطه با ساخت‌وسازها توسط مهندسان اعمال شود، این در حالی است که کاردان‌های فنی ساختمان در ارائه خدمات در بخش مسکن به‌رغم وجود متخصصان با تجربه، ناتوان مانده‌اند.

وی با اعلام آنکه تنها ۵‌درصد متخصصان کاردان‌های فنی ساختمان در قالب آیین‌نامه‌ها در بخش مسکن سازماندهی شده‌اند، افزود: با توجه به وجود محدودیت‌ها به لحاظ آیین‌نامه‌ای در حال حاضر در استان تهران فقط ۵‌درصد از متخصصان کاردان‌های فنی ساختمان در امرساخت‌وسازها به‌کار گرفته شده‌اند.

موذن با اشاره به روند روبه افزایش ساخت‌وسازها با توجه به سیاست‌های دولت نهم، عنوان کرد: ساخت واحدهای مسکونی و غیرمسکونی مقاوم، می‌طلبد که دو مجموعه مهندسان و کاردان‌های ساختمان در کنار یکدیگر به این امر، اهتمام ورزند.

وی با اشاره به ماده ۴ قانون نظام مهندسی، افزود: وزارت مسکن و شهرسازی موظف است نسبت به تعیین صلاحیت کانون کاردان‌های فنی ساختمان اقدام مقتضی را انجام دهد و با توجه به نتایج حاصله، مجوزهای پروانه اشتغال به کار کاردان‌ها را صادر کند.

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان، در پایان، بهبود کیفیت ساخت‌وساز را در گرو به‌کارگیری نیروی انسانی دانست و گفت: اجرای نقشه‌ ساختمانی و احداث واحد‌های مقاوم و با کیفیت بدون به‌کارگیری نیروهای انسانی متخصص امکان‌پذیر نخواهد بود.