همکاری برای کاهش خطر‌پذیری زلزله

گروه مسکن- معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن توافقنامه مشترک همکاری با موضوع کاهش خطرپذیری زلزله را امضا کردند. معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، با امضای توافقنامه همکاری، پروژه مشترک خود را با موضوع «آموزش و آگاه‌سازی عمومی» متمرکز بر مبحث کاهش خطرپذیری زلزله، در شهرهای تهران، کرمان و گرگان اجرا می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، امضاکنندگان این توافقنامه مشترک که در فاصله زمانی دو ساله به انجام خواهد رسید، در گام نخست نمایشگاه عکسی را همزمان با سالگرد وقوع زلزله بم در شهرهای نامبرده برپا می‌کنند، این عکس‌ها با تمرکز بر موضوعات زمین‌لرزه و تاسیسات شهری، زمین‌لرزه و ایمنی، زمین‌لرزه و ساخت ساختمان‌ها، زمین‌لرزه و جوامع محلی و زمین‌لرزه و مردم به نمایش عمومی درمی‌آیند.

از دیگر مفاد این توافقنامه، طراحی یک فیلم انیمیشن متمرکز بر آماده‌سازی در برابر زلزله، ایمنی منازل، زمین‌لرزه و ساختمان‌سازی و مکانیزم مقاوم‌سازی است که در سطح منطقه‌ای و ملی پخش خواهد شد. براساس این توافقنامه، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و تیم ‌کاری، اعلامیه، بیلبورد، کتاب داستان، اطلاعات صوتی-تصویری، بروشور، بازی‌هایی برای کودکان متمرکز بر ایمنی زلزله، ساخت‌و‌ساز، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را طراحی خواهند کرد.

لازم به یادآوری است که این توافقنامه بخشی از برنامه‌های جاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران با همکاری برنامه عمران ملل متحد در راستای اجرای یک برنامه پنج‌ساله برای «ارتقای ظرفیت‌های مدیریت خطرات بلایا» در کشور است که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری به عنوان مجری طرح انتخاب شده است. فعالیت‌های مختلف این پروژه با همکاری وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت کشور، استانداری‌ها، موسسات تحقیقاتی و پشتیبانی مستقیم فنی و برنامه‌ای برنامه عمران ملل متحد اجرا می‌شود.