امسال به استعداد ساخت 5/1میلیون خانه، زمین واگذار می‌شود
گروه مسکن - الهام علاقه‌بندان: تا پایان سال جاری، برای یک و نیم میلیون واحد مسکونی از طرف وزارت مسکن و شهرسازی زمین واگذار می‌شود.

عکس ها از سامان دزیانیان
به گزارش دنیای‌اقتصاد، محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی در مراسم کلنگ‌زنی مجتمع ورزشی، فرهنگی، اجتماعی یهودیان ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر تحقق وعده دولت برای ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی تا پایان سال با وجود باقی ماندن 6ماه از سال و عملیاتی شدن 16درصد از این رقم معادل 197هزار واحد مسکونی خاطر نشان کرد: قرار است تا پایان سال به استعداد ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی زمین در اختیار مردم قرار گیرد نه این که اقدام به ساخت خانه کنیم. وزیر مسکن و شهرسازی با تاکید بر این که وزارت مسکن دیگر خانه‌ای نمی‌سازد، اظهار داشت: بسترسازی ساخت خانه برای مردم توسط وزارت مسکن صورت می‌گیرد. سعیدی‌کیا در تشریح نحوه بسترسازی برای ساخت مسکن گفت: واگذاری زمین به صورت اجاره 99 ساله راهکاری است که توسط دولت برای ساخت مسکن ارزان ارائه شده است.
وی افزود: دولت بدین وسیله سعی کرده قیمت زمین را از قیمت مسکن حذف کند.
وزیر مسکن با بیان این که طرح فوق در قانون بودجه سال 86 تصویب شده، تصریح کرد: سال گذشته وزارت مسکن مشغول برنامه‌ریزی بود و این امر دلیل سکوت ما و انتقاد شما از ما بود.
به گفته وی، سال گذشته، برنامه با جهت‌گیری‌های دولت در بخش مسکن تدوین شد که در این برنامه عدالت‌محوری تعریف شده است. سعیدی‌کیا با اشاره به تعریف برنامه طی شهریور و مهرماه سال گذشته در لایحه بودجه خاطرنشان کرد: بعد از تصویب دولت و مجلس و تصویب آیین‌نامه در دولت، مراحل اولیه واگذاری زمین شروع شد. وزیر مسکن با اشاره به اینکه طی ۳ ماه اخیر واگذاری زمین آغاز شده است، گفت: کار ساخت مسکن دوطرفه است.
وی با اشاره به شروط لازم برای گرفتن زمین با شرایط اجاره 99 ساله گفت: متاهل یا سرپرست خانه بودن، عدم تملک خانه، عدم استفاده از امکان یارانه‌ای دولت به جز وام 18میلیون تومانی مسکن و سکونت به مدت 5سال در محل، شروط لازم برای گرفتن این زمین‌ها است. سعیدی‌کیا افزود: افراد واجد شرایط پس از تشکیل تعاونی به وزارت مسکن معرفی شده و زمین واگذار می‌شود.
از زمین در کلانشهرها خبری نیست
وزیر مسکن با بیان اینکه زمین‌ها در شهرک‌ها و شهرهای جدید واگذار می‌شود، گفت: دولت در درون کلانشهرها زمینی را واگذار نمی‌کند.چراکه نمی‌خواهد این شهرها بیش از میزان فعلی بزرگ شوند به همین دلیل فقط در شهرهای جدید و شهرک‌ها زمین واگذار می‌شود. وی افزود: طی 2ماه اخیر از آغاز واگذاری زمین به صورت اجاره 99ساله، 197هزار واحد مسکونی تحویل مردم شد، این در حالی است که در دولت‌های قبلی در هر سال فقط بین 7 تا 8هزار واحد مسکونی اجاره‌ای ساخته شد. وزیر مسکن و شهرسازی تاکید کرد: به طور قطع تا پایان سال زمین برای ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی از طرف وزارت مسکن تامین می‌شود. سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد: در تمام استان‌ها ستادی به ریاست استاندار برای واگذاری زمین به صورت اجاره 99ساله تشکیل شده است.
سعیدی‌کیا با بیان اینکه این طرح اقدام مشترکی با وزارت تعاون است، گفت: هماهنگی بسیار خوبی بین ما و وزارت تعاون برای اجرایی شدن طرح صورت گرفته است. وی با تاکید بر اینکه وزارت مسکن دواقدام برای ساخت‌و‌ساز این واحدها صورت می‌دهد، تصریح کرد: با توجه به اینکه آماده‌سازی زمین باید توسط خود این تعاونی‌ها انجام شود، وزارت مسکن به ازای هر واحد مسکونی یک میلیون تومان وام پرداخت می‌کند، این در حالی است که پیش از این تنها حمایت وزارتخانه، اقساطی کردن پول پرداختی برای زمین بود، در حالی که هم‌اکنون نه تنها پول زمین گرفته نمی‌شود بلکه وام هم به راحتی پرداخت می‌شود. به گفته وی، ساخت‌وساز باید توسط افرادی صورت بگیرد که دارای پروانه ساخت از وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستند.
وام آماده‌سازی از چند هفته دیگر
سعیدی‌کیا با تاکید بر اینکه ساخت‌وساز توسط افراد با صلاحیت صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: به ازای هر واحد دولت ۱۴میلیون تومان وام پرداخت می‌کند. وزارت مسکن و شهرسازی با بیان اینکه سهمیه بانک‌ها مشخص شده خاطرنشان کرد: تا چند هفته آینده بانک‌ها وام آماده‌سازی را پرداخت می‌کنند و از ۵/۱ماه آینده وام ساخت پرداخت می‌شود. سعیدی‌کیا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا این سیاست‌های اخیر وزارت مسکن در تثبیت قیمت مسکن موثر بوده یا خیر سوالی پرسید مبنی بر اینکه اگر برای کالایی مشتری بیش از میزان تقاضا وجود داشته باشد آیا گرانی آن کالا اتفاق دور از انتظاری است؟
وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به سوال فوق مبنی‌بر تاثیرگذاری سیاست‌های دولت نهم در تثبیت قیمت مسکن اظهارداشت: در‌حال‌حاضر سیاست‌های دولت در کاهش قیمت مسکن تاثیرگذار بوده، اما اینکه چند درصد می‌تواند در کنترل افزایش قیمت موثر باشد تا پایان سال مشخص می‌شود.
به گفته سعیدی‌کیا وزارت مسکن به عنوان مطیع اصل۴۴ قانون اساسی تمام ساخت‌و‌سازهایی را که توسط وزارتخانه انجام می‌شده را به مردم واگذار کرده است. وی در تشریح عملکردهای اصلی وزارت مسکن گفت: سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و نظارت اموری است که بر عهده وزارت مسکن قرار داشته و قابل واگذاری نیست.
ساخت مدرسه توسط انبوه‌ساز تحمیلی است
وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم ساخت مدرسه توسط انبوه‌سازان طبق قوانین آموزش و پرورش اظهار داشت: پیش از این قانونی برای اصلاح قانون آموزش و پرورش مصوب شده بود مبنی بر اینکه به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی که توسط انبوه‌سازان احداث شود یک مدرسه ساخته شود، اما این قانون از دیدگاه ما تحمیلی است به بالا رفتن قیمت مسکن چرا که هزینه ساخت مدرسه بر روی قیمت تمام شده ۲۰۰ واحد سرشکن شده و منجر به افزایش قیمت آن خانه‌ها می‌شود. سعیدی‌کیا تصریح کرد: اخیرا اقداماتی در راستای اصلاح قوانین در این مورد صورت گرفته است. سعیدی‌کیا در‌خصوص ساخت مجتمع ورزشی، فرهنگی و اجتماعی یهودیان ایران در تهران اظهار داشت: این مجموعه در زمینی متعلق به جامعه کلیمیان که به تملک دولت درآمده بود و دوباره به آنها بازگردانده شد، احداث می‌شود. وزیر مسکن با استقبال از ساخت این مجتمع فرهنگی، ورزشی و اجتماعی کلیمیان خاطرنشان کرد: شهرداری منطقه، شهرداری تهران، سازمان تربیت بدنی و وزارت مسکن و شهرداری از ساخت این مجتمع در جهت رفاه حال جامعه کلیمیان حمایت کردند. وی با تاکید بر اینکه باید مجموعه طبق برنامه زمانبندی ساخته شود، تصریح کرد: این مجموعه می‌تواند در خدمت این قشر از جامعه ایرانی قرار بگیرد. سعیدی‌کیا افزود: سال آینده برای سرکشی مراحل ساخت این مجتمع می‌آیم. موریس معتمد عضو کمیسیون عمران هم در جریان کلنگ‌زنی این مجتمع با بیان اینکه کلیمیان تاکنون چنین مجتمع ورزشی نداشتند، اظهار داشت: این مجتمع در مساحتی به متراژ ۶هزار و ۸۰۰ مترمربع و با زیربنای ۳هزار و ۳۰۰ مترمربع ساخته می‌شود.
وی افزود: پروژه طی 5/2 سال آینده با برنامه‌ریزی صورت گرفته به بهره‌برداری می‌رسد.