دولت آمریکا با ارائه راه‌کارهایی، سعی در آرام کردن بحران به وجود آمده در بازار وام مسکن کشورش دارد. به گزارش ایسنا، جورج بوش، رییس جمهور آمریکا و بن برنانکه، رییس بانک مرکزی این کشور، هر یک طرح‌هایی را برای تخفیف مشکلات اقتصادی ناشی از افت بازار مسکن علنی کرده‌اند.

بوش مجموعه تدابیری را برای کمک به کسانی که برای بازپرداخت اقساط وام مسکن در تقلا هستند، اعلام کرده است.

همزمان بن برنانکه، اعلام کرده است که بانک مرکزی این آمادگی را دارد که با برداشتن گام‌هایی به ثبات مالی بازارهای آمریکا کمک کند، که شاید اشاره‌ای تلویحی به احتمال کاهش نرخ بهره بانکی در جلسه بعدی بانک مرکزی باشد.

با کاهش شدید نرخ بهره وام، در سال‌های آغازین دهه میلادی جاری در آمریکا، بانک‌ها و موسسات اعتباری بدون در نظر گرفتن سابقه اعتباری و میزان درآمد خریداران، اقدام به فروش وام مسکن کردند.

اکنون به دلیل ناتوانی بسیاری از دریافت‌کنندگان وام مسکن در بازپرداخت آن، شرکت‌هایی که در کار اعتبارات هستند ضربه شدیدی خورده‌اند که این موضوع به نوبه خود به سقوط بازار سهام در هفته‌های اخیر دامن زده است.

بوش گفت: این تدابیر با هدف جلوگیری از ناکامی تعداد بیشتری از مردم در بازپرداخت وام اتخاذ می‌شود تا صاحب خانه شدن «در قلب رویای آمریکایی باقی بماند.»

مجموعه پیشنهادی بوش شامل تدابیری برای کمک به وامداران بحران‌زده جهت از سرگیری وام‌ها، مثلا با بهره پایین‌تر، است.

این در حالی است که برنانکه، اصرار دارد وظیفه بانک مرکزی نیست که وام‌دهندگان یا سرمایه‌گذاران را در مقابل عواقب تصمیمات مالی که خود گرفته‌اند محافظت کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، وی افزود: بانک مرکزی آماده است تا در صورت لزوم، قدم‌های تازه‌ای برای تامین قابلیت وصول و ترغیب عملکرد روان بازارها بردارد.

بانک مرکزی آمریکا روز ۱۸ سپتامبر برای تعیین نرخ بهره، مجددا تشکیل جلسه خواهد داد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این موسسه برای تخفیف مشکلات مرتبط با قابلیت وصول وام‌ها در بازارهای مالی، از نرخ بهره بکاهد.

براساس این گزارش، بانک مرکزی آمریکا تاکنون میلیاردها دلار به سیستم مالی تزریق کرده است تا نگرانی‌ها را در مورد کمبود اعتبارات موجود تخفیف دهد.

این بانک در یک ماه اخیر یک بار نرخ بهره پولی را که به بانک‌ها وام می‌دهد پایین آورده است.