دولت آمریکا  بحران وام مسکن را حل می‌کند

نیلوفر قدیری

وقتی جورج بوش رییس جمهور آمریکا برای انجام مصاحبه مطبوعاتی به باغ گل رز در کاخ سفید می‌رود همه متوجه می‌شوند که خبر مهمی در راه است. روز جمعه گذشته بوش در این باغ زیبا حاضر شد تا مجموعه تدابیری را برای حل بحران وام‌های مسکن در آمریکا اعلام کند. بحران در بازار وام مسکن در آمریکا در طول یک ماه گذشته بازارهای مالی جهان را تکان داد.

بسیاری از وام‌گیرندگان توان بازپرداخت اقساط وام را نداشتند و به همین دلیل از سوی بانک ورشکسته اعلام شدند و خانه‌های آنها به تصرف بانک درآمد‌.

اما چون بازار مسکن در آمریکا اکنون چند ماهی است که از رونق افتاده است شرایط برای بانک‌ها بسیار وخیم شده و نوعی بحران در بازارهای مالی و سهام به وجود آمد. در واقع این بحران از سال ۲۰۰۴ و با آغاز موج افزایش نرخ بهره در آمریکا شروع شد.

بانک مرکزی آمریکا یا همان فدرال ریزرو در این مدت ۱۷ بار نرخ بهره را افزایش داد تا به این روش میزان تورم را کنترل کند.

این روند در ماه ژوئن سال گذشته متوقف شد اما تاثیر خود را گذاشت. این تاثیر در اولین مرحله بر بازار مسکن آمریکا احساس شد به طوری که این بازار از رونق افتاد. بسیاری از شرکت‌های انبوه ساز و مراکز مالی که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن داشتند ورشکست شدند.

در نیمه سال‌جاری میلادی هم این بحران دامان بازار وام مسکن را گرفت و بسیاری از شرکت‌‌ها و مراکز مالی و بانک‌های وام‌دهنده و در مرحله بعد وام‌گیرندگان را تحت تاثیر قرار داد.

به همین دلیل اکنون دولت آمریکا وارد عمل شده تا این بازارها را از طریق کمک به وام‌گیرندگان سامان دهد. البته دلیل این مداخله بیشتر از آنکه اقتصادی و با هدف سامان دادن یک بحران با ریشه اقتصادی باشد سیاسی است.

سرنوشت و شرایط بازار مسکن و وام مسکن اکنون به یک موضوع داغ انتخاباتی در آمریکا تبدیل شده و دموکرات‌ها هم برای حل آن وارد ماجرا شده‌اند. همه کاندیداهای ریاست جمهوری، دولت را به خاطر کوتاهی در اقدام در این مورد سرزنش کرده‌اند و هر یک راه‌حلی خاص برای حل این بحران ارائه داده‌اند.

هیلاری کلینتون از نامزدهای پیشروی دموکرات در این انتخابات، بحران وام مسکن را به رسوایی‌های شدید «اندوخته و وام» در اوائل دهه ۱۹۸۰ مقایسه کرده و خواستار انجام اقدام فوری در حمایت از وام‌گیرندگان و جبران خسارت وام‌دهندگان شده است.

اکنون با توجه به اینکه کنگره این هفته از تعطیلات تابستانی خود بازمی‌گردد و تحولات انتخابات سال ۲۰۰۸ در حال کامل شدن است، بوش تلاش می‌کند با وارد شدن مستقیم به ماجرای وام مسکن این موضوع را به موفقیتی برای جمهوریخواهان تبدیل کند. راه‌حل بوش برای حل این بحران آن است که تعداد بیشتری از مردم را وارد چارچوب بیمه فدرال کند.

البته شرط قرار گرفتن این افراد تحت پوشش بیمه این است که بتوانند ثابت کنند به دلیل افزایش نرخ بهره قادر به بازپرداخت بدهی بانکی خود نیستند. این شرایطی است که بسیاری از افراد وام‌گیرنده کوتاه‌مدت که مهلت بازپرداخت وام آنها نزدیک است به آن دچار هستند. امسال نرخ بهره نسبت به همین مدت در سال گذشته دو برابر شده است. همین موجب شده تا بسیاری از وام‌گیرندگان بازار مسکن توان بازپرداخت بدهی خود را نداشته باشند.

دولت آمریکا همچنین تدابیر و مشوق‌هایی را برای وام‌دهندگان دولتی در نظر گرفته تا آنها را متقاعد کند از ورشکسته شدن وام‌گیرندگان جلوگیری کنند. بوش همچنین قول داده است گروهی از سوی سازمان دارایی کل اوضاع بازار وام مسکن را مورد ارزیابی قرار دهد و تدابیر مورد نیاز دیگر را هم به کار بگیرد. بوش از کنگره خواست بعد از بررسی در این مورد قوانین مورد نیاز را تصویب کند.

او همچنین وعده داد قوانین مالیاتی کشور را به سود وام‌گیرندگان مسکن تغییر می‌دهد.