عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن معتقد است: سرمایه‌گذاران خارجی به منظور مشارکت فعال در بخش ساختمان و مسکن ایران، لازم است که قیمت تمام شده را کاهش دهند تا بتوانند در این بازار سهم مناسبی کسب کنند. علیرضا قهاری در گفت‌‌وگو با ایرنا با بیان این مطلب افزود: براساس چهارمین برنامه توسعه اقتصادی کشور،برای سال جاری برنامه ایجاد ۵/۱میلیون واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده و چنانچه شرکت‌های خارجی قیمت‌های مناسبی را پیشنهاد کنند، می‌توانند در این بازار حضور فعالی داشته باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: انتقال فناوری ساخت‌وساز از مسائل مهمی است که در قرارداد با شرکت‌های خارجی باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا قرار گرفتن ایران بر روی کمربند زلزله ضرورت برنامه ایمن و مقاوم‌سازی را به دنبال دارد.

قهاری خاطرنشان کرد: سیاست ترویج انبوه‌سازی در کشور نقش بسزایی در کاهش قیمت تمام شده مسکن به دنبال دارد و پیش بینی می‌شود ۲۵ تا ۳۰درصد قیمت واحدهای مسکونی که به روش انبوه‌سازی ساخته می‌شود، ارزان‌تر از شیوه سنتی آن باشد.

وی با بیان اینکه چنانچه دولت تضمین لازم برای خرید حداقل ۵۰درصد از واحدهای احداثی انبوه‌ساز داخلی را بدهد، این امر انگیزه لازم را برای فعالیت فراهم می‌کند.

قهاری یادآور شد: وزارت مسکن و شهرسازی در قراردادهای خود با شرکت‌های خارجی (همانند شرکت مالزیایی) تضمین می‌دهد که چنانچه واحدهای ساخته شده آنها از سوی مردم خریداری نشود، نسبت به خرید این واحدها اقدام خواهد کرد.

به گفته این انبوه‌ساز، رکود در بازار مسکن موجب عدم اطمینان انبوه‌سازان نسبت به سرمایه‌گذاری در این بخش خواهد شد، زیرا بازپرداخت تسهیلات دریافتی از نظام بانکی تعهدی است که باید اجرا شود.

وی با بیان اینکه رفع بیکاری و ایجاد اشتغال از جمله دغدغه‌های دولت است، افزود: صنعت ساختمان دست کم ۱۳۰شغل وابسته دارد، علاوه برآن نیروهایی به شکل مستقیم در زمینه ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند که این امر حاکی از اشتغال قابل توجه در این

بخش است.

قهاری در ادامه افزود: الزام به خدمت گرفتن نیروهای ماهر در بخش ساختمان، تضمینی برای ارتقای کیفی ساخت‌وساز در کشور محسوب می‌شود و لازم است از ابزار نظارتی دقیق در این زمینه استفاده شود.

وی در پایان گفت: بهره‌گیری از مصالح پیش ساخته در بخش ساختمان امکان بهره‌گیری از تولیدات استاندارد و نظارت دقیق‌تر را به دنبال دارد و در این چارچوب نیازمند کنترل‌های لازم هستیم.