آخرین خبرها از زمین‌های 99ساله و ساخت 5/1میلیون خانه
تاکنون 450هزار نفر از طریق سایت وزارت تعاون و یا مراجعه حضوری برای دریافت زمین 99ساله ثبت‌نام کرده‌اند.
برنامه سال آینده دولت در تامین مسکن موردنیاز جامعه منوط به نتایج اجرای برنامه امسال است.

وزیر تعاون به تشریح جزئیات آخرین اقدامات دولت برای ساخت 5/1‌میلیون واحد مسکونی، پرداخت.
محمد عباسی، اظهار داشت: اشتغال و مسکن که بخش زیادی از هزینه زندگی مردم را به خود اختصاص داده است، دو بحث اساسی است که در کنار مطالبات ضروری مردم در سال‌های اخیر مکرر به دولت‌های گذشته ذکر شده بود و اکنون در سرلوحه اقدامات اجرایی دولت نهم قرار دارد.
وزیر تعاون به تشریح جزئیات آخرین اقدامات دولت برای ساخت 5/1‌میلیون واحد مسکونی، پرداخت.
محمد عباسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: اشتغال و مسکن که بخش زیادی از هزینه زندگی مردم را به خود اختصاص داده است، دو بحث اساسی است که در کنار مطالبات ضروری مردم در سال‌های اخیر مکرر به دولت‌های گذشته ذکر شده بود و در سرلوحه اقدامات اجرایی دولت نهم قرار دارد.
وی با اشاره به راهبرد بسیار صحیح دولت در رسیدن به این مطالبات اجتماعی و اقتصادی تاکید کرد: در اینجا فرصت بسیار مناسبی است که بخش تعاون خودش را نشان دهد و به نسبت گذشته که حضور ملموس این بخش احساس نمی‌شد، در زمینه مهم‌ترین برنامه دولت و ضروری‌ترین مطالبات مردم فعال شود.
ساخت ۵/۱میلیون خانه معادل ۸برابر عملکرد دولت‌های گذشته است
وی موضوع مسکن را یک ضرورت روز در کشور دانست که در برنامه‌های مورد ‌هدف دولت قرار گرفته است و گفت: قرار است در سال‌جاری یک‌میلیون و 500هزار واحد مسکونی در سراسر کشور با حمایت دولت ساخته شود که 300‌هزار واحد آن در بخش‌های روستایی و یک‌میلیون و 200‌هزار واحد در شهرهای مختلف باید ساخته شود.
وی افزود: تامین این میزان واحد مسکونی در تبصره ۶ قانون بودجه سال ۸۶ ذکر شده و راهکارهای اجرای آن به تصویب نهایی مجلس رسیده است، البته در تبصره ۶ قانون بودجه ۸۶ اجرای این امر الزاما بر عهده تعاونی‌ها گذاشته نشده است، اما به عنوان بخش کارآمدی در اجرای این امر در نظر گرفته شده‌اند.
عباسی ضمن تاکید بر این نکته که تعاونی‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار‌های سازماندهی مردم، برای ایجاد مسکن هستند، اظهار داشت: در مرحله اجرایی تهیه یک‌میلیون و 500‌هزار واحد مسکونی تمام دستگاه‌های دولتی به این نتیجه رسیدند که اجرای این کار عظیم که در حدود 8 برابر عملکرد دولت‌های گذشته در این زمینه بوده است، به شکل انفرادی ممکن نیست به همین دلیل کارکرد حقیقی تعاون در اینجا دیده می‌شود. وی افزود: در شکل انفرادی، زمین را نمی‌توان در اختیار تعداد معدودی از افراد قرار داد، همچنین رعایت اصول مهندسی لازم و نظارت بر رعایت این موازین ممکن نیست، بنابراین مقرر شد برای تولید یک‌میلیون و پانصد‌هزار واحد مسکونی در تمام شهرستان‌های کشور تعاونی‌های مسکن تشکیل شود و اسامی افراد اعضای تعاونی‌ها به ادارات کل تعاون سراسر کشور اعلام شود.
وی تاکید کرد: اعضای تعاونی‌های مسکن سراسر کشور از نظر احراز شرایط لازم توسط وزارت تعاون و وزارت مسکن و شهرسازی کنترل می‌شوند و وزارت مسکن، بر اساس تعداد واقعی این اعضا، زمین لازم برای ساخت واحد مسکونی به صورت اجاره ۹۹‌ساله در اختیار آنها قرار خواهد داد. عباسی گفت: در این راستا ابتدا قراردادی بین تعاونی مسکن و سازمان مسکن استان مورد نظر منعقد می‌شود و به محض آنکه ساخت واحد‌های مسکونی آغاز شد، برای هر واحد یک‌میلیون و پانصد‌هزار تومان برای زمینه‌سازی اولیه تسهیلات در اختیار تعاونی مسکن قرار می‌گیرد و با آغاز جدی کار، زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار تعاونی مسکن قرار می‌گیرد و برای دریافت ۱۴‌میلیون تومان تسهیلات به ازای هر واحد به بانک‌ها معرفی می شوند.
وی افزود: به‌رغم آنکه زمین واگذار شده به تعاونی‌های مسکن به صورت اجاره 99 ساله در اختیار این تعاونی‌ها قرار می‌گیرند، اما واحد‌های مسکونی ساخته شده پس از اتمام ساخت قابل واگذاری به غیر است. تامین مسکن مورد نیاز جامعه در قالب تعاونی‌های مسکن یکی از کارهایی است که ضمن آن کارکردهای واقعی بخش تعاون به صورت واقعی نشان داده شده است.
وی با ‌اشاره به کنترل جدی استاندارد‌های ساخت‌و‌ساز در واحد‌های تعاونی‌های مسکن اظهار داشت: با این اقدام ضمن کاهش هزینه زندگی، امید برای خانه‌دار شدن در افراد ایجاد می‌شود، تامین مسکن در قالب تعاونی‌های مسکن به امسال محدود نمی‌شود و تا زمانی که تقاضا برای مسکن وجود داشته باشد، اجرای این طرح ادامه دارد.
450‌هزار نفر برای زمین اجاره‌ای 99‌ساله ثبت نام کردند
وزیر تعاون گفت: در‌حال‌حاضر ۴۵۰‌هزار نفر از طریق سایت وزارت تعاون و یا مراجعه حضوری به ادارات کل تعاون برای دریافت زمین ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد زیادی از تعاونی‌ها در ۳ بخش برای دریافت زمین به اداره کل تعاون معرفی شده‌اند، اول تعاونی ادارات و کارخانه‌‌ها که معرفی آنها با تایید مسوولان آنها انجام می شود، دوم تعاونی‌های موجود که در ادارات تعاون تعیین صلاحیت شده‌اند و در نهایت تعاونی‌های جدید که تحت عنوان تعاونی‌های مهر به ادارات کل تعاون معرفی شده اند.
وی افزود: اولویت واگذاری زمین بر اساس زمان ثبت‌نام اعضای آن است، امسال بخش بزرگی از کار آغاز شده است، آماده‌سازی زمین تعداد زیادی از تعاونی‌ها آغاز شده و بسیاری از تعاونی‌ها نیز فونداسیون ساختمان خود را آغاز کرده‌اند.
۲ جلسه ویژه مسکن در هر هفته
وزیر تعاون بر اراده دولت در حل معضل مسکن تاکید کرد و گفت: در‌حال‌حاضر هر هفته دو جلسه در سطح دولت در زمینه مسکن تشکیل می‌شود، یکی جلسات کار گروه مسکن که با حضور وزیر تعاون و وزیر مسکن و مسوولان دستگاه‌های مرتبط برگزار می‌شود و دوم جلسه پیگیری مسکن که با حضور رییس‌جمهور تشکیل می‌شود.
وی برنامه سال آینده دولت را در تامین مسکن مورد‌نیاز جامعه منوط به نتایج اجرای برنامه امسال دانست و گفت: برنامه‌های سال آینده بستگی زیادی به عملکرد سال‌جاری دارد و به نظر می‌رسد که برای سال آینده برنامه‌ریزی برای تامین تعداد بیشتری مسکن صورت بگیرد، البته به احتمال قوی تقاضا به اندازه امسال نخواهد بود. عباسی تاکید کرد: در زمینه مسکن، دولت کار‌های دیگری نیز انجام داده است، انتقال کارکنان دولت از تهران و شهرهای بزرگ به شهرستان‌های دیگر یکی از این کارها است که ضمن آن تقریبا ۵‌میلیون تومان کمک هزینه و تا ۲۰۰ مترمربع زمین ملکی در اختیار این کارکنان دولت قرار می‌گیرد. وی افزود: اجرای این طرح شتاب تقاضا برای واحد‌های مسکونی در شهرهای بزرگ را کاهش می‌دهد و سایر برنامه‌های دولت که به صورت مکمل انجام می‌شود، فشار بخش مسکن را کاهش داده و کنترل می‌کند. وزیر تعاون با اشاره به اینکه برای تامین یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی ۲۰‌هزار هکتار زمین لازم است، اظهار داشت: تا‌کنون ۵‌هزار هکتار از ۲۰هزار هکتار زمین موردنیاز تامین شده است، همچنین وام ۱۴‌میلیون تومانی واحد‌های مسکونی تعاونی‌های مسکن با اقساط ۱۰ تا ۱۵ سال و با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، این مبلغ در بعضی از شهرستان‌ها از ۷‌درصد تا نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است، یعنی این تسهیلات از مصوبات شورای پول و اعتبار در یارانه‌های تسهیلات مسکن که در شورای پول و اعتبار مصوب شده است، پیروی می‌کند.