عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی مشهد گفت: در حال حاضر خروج سیمان از سبد حمایتی دولت، کمکی به بهبود وضعیت سیمان نخواهد کرد. حسین پورحسینی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: ابتدا باید همه اقلام ساختمانی کشور تامین شود، در غیر این صورت در شرایط کنونی خروج سیمان از سبد حمایتی دولت، کمکی به بهبود وضعیت سیمان نخواهد کرد، هر چند در حالت حمایتی تفاوت قیمت‌ها باعث ایجاد رانت خواهد شد.

وی گفت: قیمت دولتی و قانونی سیمان به طور رسمی‌افزایش نداشته و چند سالی است که ثابت مانده است، اما از آنجا که همه ساله در نیمه اول سال افزایش مصرف به علت آغاز فصل کاری وجود دارد، با کاهش سیمان مواجه شده است و قیمت سیمان در بازار آزاد تا چند‌درصد افزایش سرسام‌آوری داشته و مقدار جزئی به کرایه حمل نیز افزوده شده است.

عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی مشهد تاکید کرد: با این وجود مواردی از جمله صادرات به کشورهای همسایه و عدم صدور مجوز ورود سیمان به استان از سایر نقاط، تعمیرات و خرابی کارخانه و جایگزینی سقف‌های بتنی به جای طاق ضربی نیز از دیگر عوامل افزایش این قیمت است.

پورحسینی در زمینه تاثیر افزایش قیمت سیمان بر روند پروژه‌های عمرانی تاکید کرد: افزایش قیمت سیمان باعث اخلال در روند پروژه‌های عمرانی و تاخیر در اجرا و در نهایت افزایش هزینه پروژه‌ها شده است.

وی درباره عوامل افزایش قیمت آجر به دستمزد کارگر، کمبود کارگر با اخراج اتباع خارجی، تغییر سوخت کوره‌ها از مازوت به گاز، نداشتن خشت خام به حد کافی و عوارض از جمله بیمه و مالیات اشاره کرد.

عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی مشهد تصریح کرد: نرخ آجر ۴۰ تا ۷۰‌درصد در مقاطع مختلف افزایش داشته است.

پورحسینی اظهار کرد: برای ساماندهی وضعیت مصالح ساختمانی باید میادین و بازارهای مرکزی توزیع مصالح ساختمانی و عرضه مستقیم آن و ایجاد تعاونی‌های توزیع البته با شرط استاندارد ایجاد شود.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت جهانی فولاد بی تاثیر در کشور ما نیست، اما آهنگ رشد آن در کشور ما با قیمت جهانی همخوانی ندارد و افزایش چند‌درصدی قیمت جهانی باعث چند برابر شدن آن در کشور ما می‌شود.

پورحسینی در زمینه پلیمرهایی که جایگزین مصالح ساختمانی سنتی می‌شود، اذعان کرد: کامپوزیتی به نام FRP جهت مقاوم‌سازی در پروژه‌های خاص به کار می‌رود و هنوز فراگیر نشده است، علاوه بر این تولید آن نیاز به تکنولوژی خاص دارد و به لحاظ قیمت نیز گران است.