چندی پیش، گزارشی در صفحات بازار مسکن «دنیای‌اقتصاد» مطالعه کردم که در آن رییس کمیسیون ماده ۱۰۰ خطاب به شهروندان گفته بود: قبل از خرید ملک، با استعلام از شهرداری از عدم خلافی آن مطلع شوید. اما گویا برخی شهرداری‌ها کمکی در این زمینه به مردم نمی‌کنند.

اینجانب ساکن یکی از مناطق اطراف کرج، حدود ۳ماه پیش قصد خرید ملکی در منطقه عظیمیه را داشتم. در حین مراجعه به آژانس‌های املاک این منطقه و تحقیق درباره قیمت‌ها، آپارتمانی در یکی از محلات را انتخاب کردم.

اما برخی از صاحبان آژانس‌ها درباره زمین این منطقه مطالبی نگران‌کننده را به بنده گفتند. برخی دیگر هم حرف‌های گروه اول را کاملا رد می‌کردند.

سردرگمی عجیبی برایم ایجاد شده بود. با خودم گفتم شهرداری مطمئن‌ترین نهاد برای رفع ابهام درباره این موضوع است.

به شهرداری عظیمیه مراجعه کردم اما آنها از دادن هرگونه پاسخ درباره زمین‌های این منطقه‌ خودداری کردند و گفتند ما از این موضوع اطلاعی نداریم. این نوع پاسخ شهرداری با آنچه که رییس کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌گوید، کاملا در تضاد است.

وقتی شهرداری یک منطقه نمی‌تواند یا نمی‌خواهد درباره وضعیت زمین یک ملک به خریدار آن پاسخی روشن، شفاف و کارشناسی شده بدهد، پس خریداران واحدهای مسکونی چگونه باید از مشخصات ملکی که می‌خواهند خریداری کنند، مطلع شوند؟ با این حساب تکلیف من و امثال من چیست؟

آیا نهاد یا مرجع رسمی وجود ندارد که مشخصات فنی یک واحد مسکونی را به خریدار ارائه کند؟

جالب اینکه بنده دست آخر بدون آنکه بالاخره درباره وضعیت زمین خانه‌ای که برای خرید مدنظرم بود اطلاع دقیق و مستندی کسب کنم، اقدام به خرید خانه کردم.

اما از کمیسیون ماده ۱۰۰ و شهرداری عظیمیه می‌خواهم در این باره و با چاپ در این ستون اطلاعات لازم را در اختیارمان قرار دهند.

امضاء محفوظ