رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: در حال حاضر ‌٥٠ بازرس در سطح تهران فعالیت می‌کنند و حدود ‌٨‌هزار واحد مشاوره املاک بدون مجوز داریم. به گزارش ایسنا، مصطفی قلی خسروی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم برگزاری آزمون تخصصی مشاوران املاک استان تهران با بیان این مطلب تصریح کرد: حدود ‌٤٠٠ نفر خانم در شهر تهران پروانه کسب مشاور‌ه املاک دارند و مشغول به فعالیت هستند، البته فعالیت آنها مستلزم داشتن مباشر است و از این تعداد حدود ‌٢٠ نفر در آزمون‌ اهدای پروانه تخصصی شرکت کرده‌اند.

وی گفت: براساس بخشنامه‌ای که اول اسفند ماه سال ‌٨٥ از سوی وزارت بازرگانی و مجمع امور صنفی ابلاغ شد و با توجه به تعاملی که بین سازمان ثبت و وزارت بازرگانی صورت گرفت، از تاریخ ابلاغ این بخشنامه که بیان داشته بود باید مشاوران املاک طبق تبصره یک ماده قانون نظام صنفی از سازمان ثبت گواهی تخصصی دریافت کنند، هیچ نوع پروانه‌ای صادر نکردیم.

وی افزود: بر همین اساس، به متقاضیان جدید و کسانی که تقاضای تمدید پروانه کسب داشتند، ابلاغ کردیم که باید دوره تخصصی را بگذرانند. در این راستا حدود ‌١١٠ نفر قبلا پروانه تخصصی دریافت کردند و تعدادی نیز اخیرا در آزمون شرکت داشتند که امیدواریم تا مدتی دیگر برای تعداد ‌٥/١ برابر افرادی که در حال حاضر در شرف دریافت پروانه تخصصی هستند نیز دوره آموزشی برگزار کرده و در صورت قبولی در آزمون گواهینامه را اعطا کنیم.

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درباره دوره‌های آموزشی برگزار شده، خاطرنشان کرد: با توافقی که با سازمان ثبت داشتیم، این کلاس‌های آموزشی در خود اتحادیه برگزار شد. در این کلاس‌ها از استادان برجسته‌ای استفاده کردیم و حدود ‌٤٠ روز این دوره‌ها را برگزار کردیم. سرفصل‌های ارائه شده در این دوره‌ها عبارت بود از اخلاق حرفه‌ای، نگارش، قانون ثبت، حقوق ملکی، مالیات و همچنین مدیریت و تجارت الکترونیک نیز در این دوره‌ها ارائه شد.

خسروی با بیان این‌که بر اساس توافق انجام شده با وزارت بازرگانی و مجمع امور صنفی، درخواست شده است که به گواهینامه‌های مذکور ارزش تحصیلی داده شود، خاطرنشان کرد: شماره این گواهینامه‌ها در پروانه اشتغال و شماره پروانه اشتغال در این گواهینامه قید می‌شود و در واقع این دو مکمل یکدیگرند.

وی در مورد نحوه بازرسی اتحادیه از واحدهای مشاوران املاک و همچنین مشاوران املاک بدون مجوز اظهار داشت: در حال حاضر ‌٥٠ بازرس در سطح تهران فعالیت می‌کنند و حدود ‌٨‌هزار واحد مشاوره املاک بدون مجوز داریم که این‌ها نیز به دلیل برخی مشکلات که با شهرداری، مالکان، ورثه و شرکای خود دارند موفق به دریافت مجوز نشده‌اند. ساماندهی این واحدها نیز در دست اقدام است. در سال گذشته حدود ‌٣٨٠٠ واحد را به دلایل گوناگون تعطیل کردیم اما در نیمه اول امسال آمار کمتری در خصوص تعطیلی واحدها داریم که این تعداد حدود ‌٤٤٠ واحد بوده است.