با ارسال درخواست ۳۰ استان کشور برای دریافت زمین ۹۹ ساله به وزارت مسکن و شهرسازی کار جمع‌بندی این درخواست‌ها در وزارتخانه فوق شروع و به زودی کار واگذاری همراه با پرداخت تسهیلات ۱۴‌میلیون تومانی ساخت آغاز می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، براساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی برای واگذاری زمین‌های اجاره‌ای (۹۹ ساله) به شرکت‌های تعاونی مسکن ظرفیت این زمین‌ها پس از مشخص شدن در کل کشور برای ثبت درخواست زمین از سوی شرکت‌های تعاونی مسکن به سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش، سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها نیز با اولویت قراردادن چهار شرط اعلام شده برای واگذاری زمین اقدامات خود را آغاز کردند.این اقدامات به دلیل نزدیک شدن به پرداخت تسهیلات ۱۴‌میلیون تومانی به افراد شکل جدی تری به خود گرفت، به طوری‌که سازمان مسکن و شهرسازی ۳۰ استان کشور به تازگی طبق دستور وزیر مسکن و شهرسازی آمار ثبت درخواست شرکت‌های تعاونی را برای واگذاری زمین به وزارت مسکن و شهرسازی ارائه کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: وزارت مسکن و شهرسازی نیز در حال جمع‌بندی این گزارش‌ها است و به زودی نیز نتایج گزارش ها را اعلام و در حقیقت کار واگذاری زمین و تسهیلات آغاز خواهد شد.

مکان و شرایط واگذاری زمین‌های دولتی در تهران

پس از مشخص شدن محل و مکان واگذاری زمین‌های دولتی استان تهران در قالب طرح واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله دولتی به تعاونی‌های مسکن گزارش‌ها حاکی از این است که از ۲۵۰‌هزار واحد مسکونی مورد نظر در استان تهران تاکنون بیش از ۱۰۰‌هزار واحد مسکونی به شرکت‌های تعاونی مسکن واگذار شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، زمین‌های قابل واگذاری دولت به شرکت‌های تعاونی مسکن استان تهران برای ساخت ۲۵۰‌هزار واحد مسکونی در شهرهای هشتگرد، اشتهارد، نظرآباد، ماهدشت، سلطان آباد، فیروزکوه، دماوند، قرچک و ورامین، رودهن و شهر جدید پرند خواهد بود.

براساس این گزارش، روند واگذاری زمین با اجاره ۹۹ ساله در استان تهران به نظر می‌رسد با سرعت بالایی در پیش است به طوری‌که از زمان تصویب طرح یاد شده برای احداث ۱۰۰‌هزار واحد مسکونی (از ۲۵۰‌هزار واحد مسکونی در استان تهران) زمین واگذار شده است.

ضوابط و دستورالعمل اجرایی طرح واگذاری زمین فعلا اولویت واگذاری زمین را به تعاونی‌های ثبت شده داده است، اما گزارش‌ها حاکی از این است که بسیاری از افراد عادی توانایی یا امکان حضور در تعاونی مسکن را ندارند همچنان منتظر ابلاغ دستورالعملی برای تشکیل تعاونی مسکن برای افراد عادی هستند.

افرادی می‌توانند در تعاونی‌های مسکن از زمین‌های اجاره‌ای بهره‌مند شوند که متاهل و سرپرست خانوار باشند و درآمد ماهانه آنها از

دو برابر حداقل قانون کار و قانون استخدام کشوری بیشتر نباشد. همچنین تاکنون از امکانات دولتی برای دریافت زمین و یا واحد مسکونی استفاده نکرده باشند و بومی‌آن محل حداقل به مدت ۵ سال باشند.

پرداخت تسهیلات ۱۴میلیون تومانی ساخت از ماه آینده

پرداخت تسهیلات ۱۴میلیون تومانی ساخت واحدهای مسکونی در زمین‌های اجاره‌ای دولت (۹۹ساله) نیز به‌زودی آغاز می‌شود.

بنابراین گزارش، کار واگذاری زمین‌های اجاره ای دولت (۹۹ساله) از تیرماه جاری آغاز شده و در برخی از مناطق نیز کار آماده‌سازی زمین آغاز شده است.

این گزارش می‌افزاید: سرعت در اجرایی شدن طرح مزبور به گونه‌ای بوده است که دولت تصمیم گرفته تا از اواخر ماه جاری تسهیلات ‌آماده‌سازی زمین را که مبلغ یک‌میلیون تومان است آغاز و سپس از دو ماه دیگر کار پرداخت تسهیلات ۱۴‌میلیون تومانی ساخت این واحدهای مسکونی را در ۳ یا ۴ مرحله آغاز کند.

بر اساس این گزارش، پرداخت وام ۱۴‌میلیون تومانی ساخت مسکن به افرادی که قرار است در ۳ یا ۴ مرحله انجام شود، بر اساس میزان پیشرفت ساختمان خواهد بود.

بنابراین گزارش، با متقاضیان زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله، قراردادهای اجاره زمین، فروش اقساطی آماده‌سازی زمین و قرارداد اعطای وام ۱۴‌میلیون تومانی میان متقاضی و بانک امضا می‌شود تا اگر چنانچه متقاضی از پرداخت اقساط سرباز زد، ملک به سود بانک تملک ‌شود. پس از اینکه فونداسیون حاضر شد، متقاضی زمین برای دریافت تسهیلات ۱۴‌میلیون تومانی به بانک‌های عامل معرفی می‌شود.