عضو هیات رییسه انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت:تضمین خرید ۵۰درصد واحدهای مسکونی احداثی توسط انبوه‌سازان از سوی دولت ضروری است تا این امر با استقبال بیشتر سازندگان مواجه شود. مهندس علیرضا قهاری در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان این مطلب افزود: در زمان حاضر شرکت مالزیایی که برای احداث ۲۰هزار واحد مسکونی در دو شهر هشتگرد و پرند فعالیت می‌کند، از تضمین خرید این واحدها توسط وزارت مسکن و شهرسازی برخوردار است.

وی در ادامه افزود: انبوه‌سازان داخلی معتقدند که باید همانند سازندگان خارجی از تضمین خرید واحدهای مسکونی احداثی برخوردار باشند.

به ‌گفته قهاری، علت استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از مشارکت در برنامه‌های ساخت و ساز در سطح کشور، وجود تضمین‌هایی است که از سوی دولت (وزارت مسکن و شهرسازی) به آنها داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تحقق برنامه احداث یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی که سال‌جاری هدف‌گذاری شده، نیازمند حمایت‌های لازم از انبوه‌سازان است تا آنها در این امر مشارکت فعال داشته باشند.

با توجه به‌اینکه براساس اعلام وزیر مسکن و شهرسازی در سال‌جاری ۳۰۰هزار واحد مسکونی روستایی با مشارکت دولت و ۵۰۰هزار واحد از سوی مردم ساخته می شود، انتظار می‌رود در سطح شهرها عملیات اجرایی ساخت ۷۰۰هزار واحد مسکونی آغازشده باشد، اما تاکنون منبع رسمی در این زمینه گزارشی منتشر نکرده است.

هیات وزیران اردیبهشت ماه سال‌جاری آیین‌نامه اجرایی سیاست‌های بخش مسکن را که از سوی وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی، تعاون، صنایع و معادن، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بانک مرکزی پیشنهاد شده بود، مورد تصویب قرار داد.

این آیین‌نامه شامل «کلیات»، «احداث و عرضه مسکن اجاره‌ای»، «حق بهره‌برداری از زمین (اجاره طویل‌المدت زمین)»، «تولید صنعتی ساختمان» و «نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری» است.

قهاری با یادآوری تصویب تبصره مذکور، افزود: با توجه به گذشت زمان از موقعی که مصوبه شکل اجرایی به خود گرفته است، انتظار نمی‌رود در سال‌جاری کلیه مفاد این تبصره تحقق یابد.

وی در پایان گفت: چنانچه این تبصره در سال‌های آینده نیز تصویب و سالانه حداقل پنج درصد مفاد آن با تلاش دولت اجرایی شود، می‌توان انتظار داشت که نقش موثری در بخش ساخت و ساز کشور در ابعاد مختلف ایفا کند.