سرمایه‌ها با کاهش نرخ سود وارد صنعت ساختمان‌سازی می‌شوند
استاد دانشگاه تهران گفت: کاهش نرخ سود بانکی موجب خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها و ورود نقدینگی‌ به بخش صنعت ساختمان و زمین، مثل سال گذشته می‌شود.

پیروز حناچی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی به معنای خروج سرمایه مردم از بانک‌ها است، چرا که زمانی که ارزش واقعی نقدینگی و سرمایه با توجه به نرخ تورم موجود در کشور به درستی محاسبه نمی‌شود، نتیجه آن چیزی جز خروج سرمایه از بانک‌ها نیست.
وی ادامه داد: خروج سرمایه از بانک‌ها نیز مطمئنا بهترین و امن‌ترین مکان را جست‌وجو خواهد کرد و این مکان امن در حال حاضر جایی مناسب‌تر از سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان و زمین نخواهد بود.
وی تاکید کرد: اگر سرمایه‌ها به شکل لجام گسیخته وارد صنعت ساختمان و زمین شود، مطمئن باشید که روند صعودی قیمت مسکن را در سال‌جاری باز هم شاهد خواهیم بود.
هجوم سرمایه‌ها به بخش مسکن
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی مسکن و ساختمان استان تهران به دستور رییس‌جمهوری برای کاهش نرخ سود تسهیلات تمام بانک‌ها به ۱۲‌درصد اشاره کرد و گفت:‌ این تصمیم موجب خروج سرمایه‌های مردم از بانک‌ها و در نهایت هجوم سرمایه‌ها در بخش زمین و مسکن و افزایش قیمت‌ها در این بخش خواهد شد.
کامیار بیات ماکو در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، تاثیرات دستور رییس‌جمهوری برای کاهش نرخ سود تسهیلات تمام بانک‌ها به 12‌درصد بر افزایش قیمت زمین و مسکن را تشریح کرد و گفت:‌ این سیاست موجب می‌شود که بخشی از مردم اقدام به خروج پول خود از سیستم بانکی کرده ودر بخش زمین و مسکن (که در شرایط فعلی تنها جایی است که سود دهی مناسب دارد‌)،‌ سرمایه‌گذاری کنند.
به گفته وی‌، این در حالی است که ورود پول مردم به سیستم بانکی ‌نه تنها موجب مهار نقدینگی می‌شد، بلکه توان دولت را در آبادانی کشور افزایش داده و مردم نیز از اینکه پولشان در مکان امنی قرار گرفته‌، ‌اظهار رضایت می‌کردند.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی مسکن و ساختمان استان تهران با اشاره به افزایش تورم در سال جاری و تاثیر آن بر افزایش قیمت زمین و مسکن در تمامی‌ کلان‌شهرها‌، ‌گفت: ‌از سوی دیگر، بر اساس صحبت‌های بسیاری از کارشناسان مبنی بر افزایش نرخ تورم در سال جاری‌، بسیاری از مردم پول خود را تبدیل به کالا کردند که در این مورد نیز پرسودترین سرمایه‌گذاری، خرید زمین و مسکن است.
وی‌، ‌فراهم ساختن بسترهای امن سرمایه‌گذاری را در سایر بخش‌ها از موثرترین راهکارها برای کنترل قیمت مسکن دانست و تصریح کرد: ‌باید دولت اقدام به بستر سازی امن در سایر بخش‌ها مانند صنعت و بورس کند تا بتوان از هجوم سرمایه‌ها به بخش مسکن و در نتیجه افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد .
بیات ماکو با اشاره به سقوط سهام بانک‌ها در بورس در راستای سیاست اخیر دولت مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی، گفت:‌ در راستای سیاست کاهش نرخ سود بانکی و سقوط سهام بانک‌ها در بورس‌، ‌مردم اقدام به خروج پول خود از بانک‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش زمین و مسکن خواهند کرد.