ساخت 150هزار واحد مسکونی جدید در افغانستان

محمد یوسف پشتون، وزیر توسعه شهری افغانستان، اظهار کرد: ظرف چند سال آینده نزدیک به ۱۵۰هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی ساخته شده و به طور اقساط به مردم فاقد خانه داده خواهد شد. به گزارش ایسنا پشتون که در سمینار ارتقای ظرفیت کاری روسا و شهرداری‌های افغانستان صحبت می‌کرد، همچنین گفت که عواید شهرداری‌ها باید ازطریق افزایش دادن مالیات املاک افزایش یافته و درعوض سطح خدمات شهری افزایش داده شود.

آمارهای وزارت توسعه شهری افغانستان حاکی از آن است که در حال حاضر ۲۸درصد مردم افغانستان در شهرها به سر می‌برند. این در حالی‌ است که هم‌اکنون ۵۰درصد جمعیت این شهرها در مناطق مسکونی بدون برنامه‌ریزی احداث شده زندگی می‌کنند. در حالی ‌که تاکنون شهرداری‌ها به سبب جنگ‌های بیش از دو دهه در افغانستان نتوانسته‌اند سیستم خدمات شهری را به طور کامل عملی کنند، ساخت خانه‌های خودسر (بدون هماهنگی با مسوولان شهری) به دردسری بزرگ برای آنها مبدل شده است و نبود سیستم‌های تامین برق، آبرسانی، کانالیزاسیون جمع‌آوری فاضلاب و حمل و نقل چهره زشتی از بسیاری شهرهای افغانستان ارائه کرده است.

افزایش مهاجرت مردم از روستاها به شهرها و عودت پناهندگان افغان از خارج و جابه‌جا شدن آنها هر روزه به این مشکل می‌افزاید و درحال حاضر بزرگترین آرزوی شمار زیادی از ساکنان شهرها، دستیابی به قطعه زمینی است که روی آن پناهگاهی بسازند.

وزیر توسعه شهری افغانستان می‌گوید درحال حاضر شمار زیادی از مردم به سبب ضعف اقتصادی، توانایی ساخت خانه را ندارند.

همچنین به گزارش بی‌بی‌سی،‌ پیشتر، مقامات افغان گفته بودند که دولت افغانستان در حال ساخت ۲۰هزار خانه در شمال شرق کابل است و مقامات افغان در نظر دارند که آنها را به صورت رهنی (اجاره به شرط تملیک) در اختیار خریداران قرار دهند و گفته شده است، این شهرک که در مساحتی به وسعت ۲۵۰۰هکتار در حال ساخت است کابل جدید نامیده خواهد شد.

بانک‌ها قرار است خانه‌های کابل جدید را از دولت بخرند و آنها را به متقاضیان از طریق رهن واگذار کنند. بر اساس تخمین مقامات به نظر می‌رسد که خریداران برای خانه‌های خریداری شده چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰دلار در ماه پرداخت کنند.