قیمت مسکن در ماه‌های آتی ثابت خواهد ماند

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: نقل و انتقال وام مسکن در بنگاه‌های معاملات ملکی از نظر اتحادیه املاک ایراد حقوقی ندارد. مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: نقل و انتقال وام مسکن در بنگاه‌های معاملات ملکی ابتدا از سوی این اتحادیه با مخالفت مواجه شده بود اما بعد از مدت‌ها جلسه و مشورت با حقوقدان‌های مجرب، نتیجه این شد که خرید و فروش وام، ایراد حقوقی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها، اعطای تسهیلات خرید و فروش امتیاز وام را در بنگاه‌های املاک قانونی نمی‌دانند گفت: واگذاری وکالتی امتیاز وام‌ مسکن، مشکلات زیادی را به بار آورده بود. چرا که در وکالت چنانچه یکی از طرفین فوت کند وکالتنامه باطل می‌شود.

وی ادامه داد: به وجود آمدن این مسائل موجب شد تا این موارد با مسوولان بانک مسکن مطرح شود و آنها نیز برای افرادی که وام وکالتی داشتند فراخوان دادند که به بانک‌ها مراجعه و وام به نام آنها ثبت شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، چندی پیش وزیر اقتصاد از قانونمند شدن نقل و انتقال وام مسکن خبر داده بود.

قلی خسروی یادآور شد: بنگاه‌های املاکی که اقدام به درج قیمت مسکن در پشت شیشه می‌کنند تخلف محسوب و پلمپ خواهند شد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه قیمت ملک باید بر سر میز معامله تعیین شود افزود: واحدهای صنفی مشاوران املاک که اقدام به درج قیمت در پشت شیشه می‌کنند از دلایل گرانی‌ها هستند و این کار تخلف به حساب می‌آید.

به گفته وی، در سال ۸۵ تعداد ۵۴۵واحد صنفی و در سال‌جاری ۲۲۶واحد صنفی تعطیل و پلمپ شده‌اند که ۹۰‌درصد آنها واحدهای بدون پروانه و متخلف بودند.

کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن موجب شده تا بازار مسکن با رکود مواجه شود اما باید اذعان داشت که رکود حاکم بر بازار مسکن به دلیل رشد کاذب قیمت‌ها در گذشته و کاهش قدرت خرید متقاضیان است.

قلی خسروی اظهار داشت:‌ قیمت مسکن پس از یک دوره جهش در حال حاضر و طی دو ماه گذشته ثابت باقی مانده است. بنابراین به نظر می‌رسد این رکود و کمبود تقاضا، قیمت مسکن را در ماه‌های آتی باز هم ثابت نگه دارد.