قائم مقام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران تاکید کرد: مجوز ساخت به مجتمع‌های تجاری ـ اداری و واحدهای مسکونی که کسری پارکینگ داشته باشند، به هیچ‌وجه داده نخواهد شد.

علیرضا جاوید، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که بر اساس تصمیم‌های جدی و اخیر شهرداری تهران، در سال ۸۶ نظارت دقیقی در صدور مجوز ساخت و پایان کار نسبت به تامین پارکینگ‌ها خواهد شد، تصریح کرد: با وجود ضرورت تامین پارکینگ در مجتمع‌های تجاری ـ‌ اداری و واحدهای مسکونی بعضا مشاهده می‌شد که واحدهای مسکونی با کسری پارکینگ مواجه بوده و پایان کار نیز برای آن‌ها صادر می‌شد، اما در سال ۸۶ شهرداری به طور جدی تصمیم گرفته است تا به این دسته از واحدها که کسری پارکینگ داشته باشند، مجوز ساخت و پایان کار ندهد. وی با تاکید بر این که حساسیت مضاعفی در تامین پارکینگ‌ها در شهرداری وجود دارد، افزود: بر اساس این تصمیم کمیسیون ماده پنج به صورت دقیق نسبت به تامین پارکینگ در مجتمع‌های تجاری ـ اداری نظارت خواهد داشت و بدون هرگونه اغماض پایان کار و مجوز ساخت برای واحدهایی که کسری پارکینگ داشته باشند، صادر نخواهد کرد.
قائم مقام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران یادآور شد: این تصمیم در راستای تامین پارکینگ‌های مورد نیاز شهر تهران اتخاذ شده و تاثیرات مهمی در این زمینه خواهد داشت و حتی در برخی موارد کمیسیون ماده پنج، احداث پارکینگ‌های اضافی را در برخی واحدها و مجتمع‌های تجاری ـ اداری بررسی می‌کند.
وی با اشاره به معابر و کوچه های تنگ و باریک که امکان احداث پارکینگ در آن‌ها وجود ندارد، گفت: برای حل مشکل این گونه محلات نیز طرحی را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا بر اساس آن پارکینگ‌های طبقاتی با مشارکت سرمایه‌گذاران احداث و با همکاری سازمان ثبت اسناد، سند تفکیکی تهیه و به شهروندانی که در کوچه‌های تنگ زندگی می‌کنند، فروخته شود تا ساکنان این محله نیز دارای پارکینگ شوند. وی افزود: بر اساس این طرح که در مرحله مطالعه قرار دارد، سند پارکینگ‌های طبقاتی طوری تفکیک می‌شود که هر شهروندی می‌تواند به اندازه یک خودرو یا بیشتر پارکینگ خریداری کند. وی یادآور شد: طرح تامین پارکینگ‌های طبقاتی با مشارکت سرمایه‌گذاران و فروش آن‌ها به شهروندانی که نیازمند پارکینگ هستند، در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا اجرایی شده است.
جاوید تصریح کرد: امتیازات و تسهیلات تشویقی نیز به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ساخت پارکینگ طبقاتی و یا زمین برای احداث این پارکینگ‌ها اختصاص می‌گیرد که از جمله این تسهیلات ارائه مجوز فعالیت تجاری در بخشی از این پارکینگ‌ها است.
وی در ادامه به رشد ۷۰درصدی ساخت و ساز در سال ۸۶ اشاره کرد و گفت: امسال رشد ساخت و ساز در تهران ناشی از سهولت و روان‌تر شدن سیستم شهرسازی شهرداری بوده است و تسهیلات شورای شهر تهران برای بافت‌های فرسوده نیز تاثیر مهمی در این روند داشته است.