ساخت‌وساز‌های بی‌رویه در استان تهران، مشکلات عدیده‌ای را برای شرکت‌های آبفا به وجود آورده است. به گزارش «ایسنا»، داوود ملایی، مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران، با بیان این مطلب افزود: به طور معمول در دنیا و سایر نقاط ایران که توسعه پایدار دارند، هرگونه توسعه در شهر باید براساس طرح جامع و تفصیلی مصوب انجام شود، اما هم اکنون یکی از معضلات ویژه در شهر تهران، عدم توجه به قرارداد‌ها و توافقات طرح‌های جامع و تفصیلی است.

او یادآور شد: به عنوان مثال چند سال پیش همکاران ما به توافق رسیدند که ساخت‌وساز بالای ارتفاع ۱۸۰۰ متر انجام نشود، ولی متاسفانه هم اکنون در برخی از نقاط تهران ساخت‌وساز با ارتفاع بیشتر از دو‌هزار متر نیز انجام می‌شود که در حقیقت این مساله با ارتقای میزان ارتفاع پمپاژ، معضلاتی را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با بیان این که تقسیم منابع آبی کم بین افراد زیاد موجب می‌شود که در آینده‌ای نزدیک برای تامین حداقل نیاز مصرف آب مردم با مشکل مواجه شویم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو چالش اساسی کمبود آب و افزایش روزافزون جمعیت در تهران وجود دارد که با این روال هر چه جمعیت افزایش یابد و منابع آب ثابت باشد، سرانه آب پایین می‌آید.

ملایی تصریح کرد: در شرایط حاضر، در برخی از قسمت‌های شهر که براساس نقشه‌های طرح جامع و تفصیلی لوله‌گذاری و برای تامین آب آن منطقه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، توسعه نامتعادل شده است. بنابراین با مشکلات موجود نمی‌توانیم برای شهری که نقشه و فرمول ۱۰ سال آینده آن در دست مسوولان نباشد، طراحی و پیش‌بینی دقیقی از نظر خدمات‌رسانی داشته باشیم.

وی با اشاره به جاذبه‌های استان تهران که سالانه جمعیتی را به سمت خود سرازیر می‌کند، گفت: هرچه میزان کنترل جمعیت از دست دولت خارج شود با توجه به منابع محدود در این استان مجبوریم که منابع کم را بین افراد زیاد تقسیم کنیم، اما در واقع این امر موجب می‌شود که در آینده‌ای نزدیک برای تامین حداقل نیاز مصرف آب مردم با مشکل مواجه شویم.

او در ادامه با بیان توصیه‌ای به مسوولان شهرداری، مسکن و شهر‌سازی تاکید کرد: هر اندازه که می‌توانید برای کنترل توسعه و جمعیت استان تهران همت و تلاش کنید، زیرا در سال‌های آینده اگر خشکسالی پیش آید، چالش‌های آبی چندین برابر می‌شود و به همین دلیل جمعیت و ساخت‌وساز در پایتخت باید کنترل شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران در پایان با بیان این که در سطح شهرداری‌ها هماهنگی‌هایی را داریم، ابراز امیدواری کرد که شهرداری‌ها علاوه بر جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، در صدور بی‌رویه جواز قانونی ساخت نیز با توجه به منابع محدود آب، رعایت اصولی را داشته باشند.