بی‌بی‌سی در گزارشی به بررسی وضعیت مسکن در ایران پرداخت و نوشت: در پی رشد فزاینده قیمت مسکن در ایران در یک‌سال گذشته، دولت این کشور تصمیم گرفته با اختصاص زمین و وام بانکی، یک و نیم‌ میلیون واحد مسکونی در سال‌جاری احداث کند.

به گزارش «ایسنا»، این شبکه خبری افزود: زمین و مسکن در ایران مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان، یک کالای سرمایه‌ای است و ایرانی‌ها به املاک و مستغلات به عنوان دارایی و پس‌انداز نگاه می‌کنند، اما وزیر مسکن می‌گوید: دولت درصدد است قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن حذف کند.
قیمت مسکن در سال گذشته بیشتر از 50‌درصد افزایش یافت و دانش‌جعفری، وزیر اقتصاد و دارایی، گفته است که امسال بیشترین تسهیلات به بخش مسکن اختصاص داده شده تا رشد قیمت مسکن مهار شود.
به گفته وی، امسال بانک‌ها ۱۵هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی پرداخت می‌کنند.
این در حالی است که کارشناسان می‌گویند، 3میلیون واحد مسکونی در ایران مورد‌نیاز است تا تعادل در بازار مسکن برقرار شود.
بی‌بی‌سی در تحلیل خود ابراز عقیده کرده است که دولت در طول دو سال گذشته، برنامه‌های متعددی را برای افزایش تولید مسکن انجام داده است.
برخی کارشناسان بر این باورند که سیاست‌های اقتصادی دولت در استفاده از درآمدهای نفتی باعث شده تا میزان نقدینگی به بیشتر از 134هزار میلیارد تومان برسد و این نقدینگی (به‌خاطر عملکرد نا‌موفق سایر بخش‌های اقتصادی) به سمت املاک و مستغلات سرازیر شده و گرانی مسکن یکی از تبعات آن است. به نظر برخی از کارشناسان، رشد نقدینگی باعث شده صاحبان نقدینگی برای حفظ ارزش پول خود به بازار مسکن روی آورند و همین افزایش تقاضا باعث شده تا قیمت‌ها سیر صعودی پیدا کند.
بی‌بی‌سی در ادامه افزود: برنامه‌های تولید مسکن در طول سال‌های گذشته همواره با مشکلاتی مواجه بوده و هیچ‌گاه اهداف برنامه‌ها محقق نشده است. در طول سال‌های گذشته، سالانه به طور متوسط حدود ۴۵۰‌هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده است، در حالی که بر‌اساس برنامه باید سالانه بیشتر از ۸۰۰‌هزار واحد مسکونی ساخته می‌شد. برآوردها از کمبود ۳میلیون واحد مسکونی در ایران حکایت دارد و هرساله نیز خیل عظیمی به جمع متقاضیان مسکن افزوده می‌شوند.
براساس برآوردهای رسمی تقریبا یک‌چهارم از خانوارهای ایرانی از داشتن واحد مسکونی محرومند که حدود نیمی از آنها را افراد کم‌درآمد تشکیل می‌دهند. در برنامه چهارم توسعه (1388- 1384)، احداث 4میلیون و 700‌هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده که باید یک‌میلیون واحد آن در روستاها و بقیه در شهرها ساخته شود.
افزایش جمعیت ایران در سه دهه گذشته و تورم فزاینده، تامین مسکن را برای خانوارهای ایرانی مشکل کرده است.
در ادامه گزارش بی‌بی‌سی آمده است:
محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهر‌سازی، گفته است که دولت برنامه ساخت یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی را تهیه کرده و زمین و وام برای ساخت آن در اختیار مردم قرار می‌دهد.
به گفته وی، زمین به صورت اجاره‌ای (99 ساله) در اختیار تعاونی‌های مسکن قرار می‌گیرد و مبلغ اجاره آن سالانه کمتر از 20‌هزار تومان خواهد بود.
برای ساخت یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی، حدود ۲۰‌هزار هکتار زمین پیش‌بینی شده که قرار است در هر هکتار ۷۰ تا ۸۰‌واحد مسکونی ساخته شود.