مسکن جزو اولین کالا‌هایی است که در سبد تورم دیده می‌شود و در ۲۰ سال گذشته نرخ رشد قیمت آن از خط متوسط تورم بالاتر بوده است. به گزارش «ایسنا»، شهرام سلماسی، رییس هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان ایران، در همایش «ساختمان‌سازی به روش صنعتی»، افزود: حجم بازار مسکن ۵۰‌میلیارد دلار در سال است که مدیریت ۹۵‌درصد آن در حوزه‌های ساخت، فروش و تامین مالی در دست بخش خصوصی بوده و حدود ۱۵‌درصد این مبلغ از سوی خانواده‌ها تامین می‌شود.

به گفته وی طبق برنامه چهارم توسعه، برای پاسخ به نیاز جاری باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود و دو میلیون تقاضای تامین نشده نیز از سال‌های گذشته وجود دارد.

سلماسی تاکید کرد: در صورت واردات محصولات ساختمانی و سازه‌های پیش ساخته از کشور‌های اروپایی، تکنولوژی ساخت نیز باید وارد شود و در برابر خروج ارز، انتقال تکنولوژی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در برنامه چهارم و تبصره ۶ قانون بودجه نیز ورود فناوری‌های نوین ساخت‌وساز پیش‌بینی شده و شرکت‌های اروپایی علاوه بر صادرات کالا‌های ساختمانی،‌ در زمینه تولید نیز باید با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند.

سلماسی گفت: استاندارد‌های ملی ساختمان‌سازی در ایران از برخی استاندارد‌های جهانی نیز بالاتر است و به دلیل شرایط آب و هوایی و قرار گرفتن بر روی خط زلزله باید آنها را ارتقا داد.