ستون‌های عمارت عالی‌قاپو بر جای اصلی خود تکیه می‌زنند

مرمت دو ستون عالی قاپو که اکنون نزدیک به دوسال است از جای خود جدا شدند به سرعت پیش می‌رود و قرار است تا یک ماه دیگر به جای اصلی خود بازگردند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، مرمت دو ستون عمارت عالی‌قاپو که دو سال پیش به منظور استحکام بخشی از کف ایوان جدا شده بود،‌ به سرعت رو به پایان است و تا یک ماه دیگر این دو ستون به جای اصلی خود باز می‌گردند.

«اسماعیل منشایی»، سرپرست تیم مرمتی عمارت عالی‌قاپو اصفهان دراین‌باره گفت: «از اوایل امسال مرمت عمارت عالی‌قاپو پس از یک وقفه کوتاه از سر گرفته شد و با سرعت زیادی پیش می‌رود. بر همین اساس قصد داریم مرمت دو ستونی که اکنون نزدیک به دوسال است از جای خود جدا شدند،‌ را تمام کرده و تا یک ماه دیگر به جای اصلی خود بازگردانیم.»مرمت ایوان عالی‌قاپو نخستین بار توسط یک شرکت ایتالیایی‌ آغاز و سپس با یک وقفه طولانی‌مدت، توسط هیات ایرانی از سر گرفته شد.

شیوه مرمت هفت ستون باقی‌مانده از ۱۶ ستون ایوان عالی‌قاپو مانند شیوه مرمت ایتالیایی‌ها ست، به این ترتیب، ستون‌ها از جای خود جدا می‌شوند و بعد از شکافته شدن از وسط و کار گذاشتن آهن درون آن‌ها دوباره به جای خود باز می‌گردند‌ که تاکنون دو ستون توسط هیات ایرانی از جای خود جدا شده است و به این ترتیب تنها ۵ ستون دیگر به پایان مرمت ایوان عالی‌قاپو مانده است. همزمان با مرمت ستون‌ها، کف و سقف ایوان نیز مورد مرمت قرار گرفته است.

به گفته منشایی مرمت سقف در ادامه تصحیح شکل چوب‌های به کار رفته است و همچنین نقاشی و رنگ‌های از بین رفته نیز مرمت می‌شود. همچنین کف ایوان که با کلاف‌های چوبی محافظت می‌شده در حال مرمت بوده و به این ترتیب کلاف‌های پوسیده چوب با کلاف‌های نو تعویض می‌شوند.به گفته منشایی بر خلاف آن‌چه تصور می‌شد، مرمت عمارت عالی‌قاپو اصلا مشکل بودجه نداشته و بیشتر در بررسی طرح‌های ارائه شده، کار متوقف می‌مانده است.عمارت عالی‌قاپو در میدان نقش جهان اصفهان واقع شده و در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.