آتشکده‌ 2000 ساله اصفهان مرمت می‌شود

آتشکده آتشگاه که معبدی ویران در قله کوه آتشگاه اصفهان است و گفته می‌شود، قدمت آن بیش ‌از دو هزار سال است، توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان مرمت می‌شود. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی آتشگاه اصفهان که زیگوراتی با قدمت بیش از دو هزار سال است، توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان مرمت می‌شود.

«شهنام توکلی»، مهندس ناظر پروژه‌های مرمتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان دراین‌باره گفت: «آتشگاه بنایی باستانی روی کوهی در اصفهان واقع شده است و احتمالا زیگوراتی متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش بوده است و اکنون تنها بخشی از قسمت‌های فوقانی آن باقی مانده است.»

به گفته وی، مشاور قرار است، طرح مرمتی را آماده کند و در حال حاضر، طرح امکان دسترسی به بنا آماده شده است.

از آن‌جا که بنای آتشگاه در بالای کوهی واقع شده و مردم برای دیدن آن از کوه بالا می‌روند، طرحی به منظور مسیر دسترسی آماده شده است که با قلوه سنگ‌ و همچنین سکوسازی‌های پلکانی این کار انجام می‌شود.توکلی گفت: «در اجرای این طرح سعی شده یک همخوانی میان محیط و خود اثر با شیوه اجرای پلکانی ایجاد شود. از سوی دیگر این مسیر پلکانی با قاب‌های فلزی مهار می‌شوند تا امنیت بیشتری برای گردشگران به وجود آید.»

وی درباره آماده‌سازی طرح مرمت آتشگاه گفت: «این طرح توسط مشاور در دست بررسی است و بخشی از آن به سازمان میراث فرهنگی ارائه شده که کمیته فنی این سازمان آن را بررسی می‌کند.»

آتشگاه، کوه کوچکی است که ارتفاع آن از دشت نزدیک ۲۰۰ متر و مسافت آن از شهر اصفهان حدود ۸ کیلومتر است.در قله این کوه، آتشکده‌ای به همین نام وجود دارد. راه بالا رفتن از کوه یک معبر پر پیچ و خم است که از طرف جنوب شرقی از ابتدای دامنه‌، با یک سلسله پله‌های طبیعی که از سنگ‌های نتراشیده فراهم شده، شروع می‌شود.آتشکده آتشگاه معبدی ویران در قله کوه آتشگاه است و ارتفاع عمارت آن حدود ۴ متر و قطر آن نیز قریب ۴ متر است. شکل عمارت هشت گوشه بوده و با خشت‌های بزرگ ساخته شده است. طاق این بنا گنبدی بوده و قسمت زیادی از آن خراب شده است. بنای مزبور، هشت درگاه در جهات مختلف دارد. دیوارهای خشتی طرفین این درگاه‌ها که طاقی روی آنها است، ستون‌هایی بر این معبد تشکیل داده‌اند.