گروه مسکن- میترا یافتیان: اقدامات اجرایی طرح بهسازی شهری و اصلاحات بخش مسکن با همکاری دولت ایران و بانک جهانی از سال ۸۳ آغاز و طی یک برنامه ۱۲ساله به اجرا درخواهد آمد. مهندس محمدحسین اژدری، مدیر کل دبیرخانه ستاد ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی پیرامون آخرین وضعیت ساماندهی اسکان غیررسمی در کشور گفت: مطالعات این طرح از سال ۸۱ آغاز شده به طوری که انجام مطالعات توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در ۹شهر ایلام، همدان، اردبیل، زاهدان،‌ بندرعباس، تبریز، سنندج وکرمانشاه تاکنون به انجام رسیده است.

به گفته وی، انجام این مطالعات در تهران نیز طی سال‌جاری صورت می‌گیرد. هرچند‌که مطالعات اولیه اجرای این طرح در سال‌های گذشته انجام شده است.

وی افزود: همچنین تهیه این طرح مطالعاتی در ۱۷ شهر کشور نیز در دست اقدام است.

ضمن اینکه اقدامات اجرایی طرح مذکور نیز در ۵ شهر کشور شامل زاهدان،‌ بندرعباس، کرمانشاه، تبریز و سنندج رو به اتمام بوده و هزینه‌های آن از محل اعتبارات وام بانک جهانی مربوط به طرح بهسازی شهری و اصلاحات بخش مسکن (پروژه همکاری مشترک دولت جمهوری اسلامی ایران با بانک جهانی) تامین شده است.

وی تهیه مصوبه مشترک شورای‌عالی شهرسازی و معماری و ستاد ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و افزود: علاوه بر این با اولویت‌بندی ۳۵شهر کشور جهت انجام مطالعات توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، مراحل مطالعاتی این پروژه برای کل کشور تا پایان برنامه چهارم توسعه (سال ۸۸) به انجام خواهد رسید.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی این طرح نیز از سال ۸۳ و با اعتباری بالغ بر ۳۳۰میلیون دلار به طور مشترک از سوی دولت ایران و بانک جهانی آغاز شده به طوری که تامین ۸۰درصد این اعتبار را بانک جهانی و ۲۰درصد را دولت ایران متقبل شده است.

وی با بیان این که طرح بهسازی شهری و اصلاحات بخش مسکن در قالب یک برنامه ۱۲ساله به اجرا درخواهد آمد، یادآور شد: این برنامه در ۳دوره پنج‌ساله، چهار ساله و سه ساله اجرا خواهد شد. به طوری که ۸۰میلیون دلار برای دوره اول، ۱۰۰میلیون دلار در دوره دوم و ۱۵۰میلیون دلار برای دوره سوم در نظر گرفته شده است. بنابراین در صورتی که ایران اهداف و خواست‌های این پروژه را در دوره اول به طور کامل به اجرا درآورد، بودجه به دوره‌های بعدی نیز اختصاص خواهد یافت.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اجرای برنامه‌های زمان‌بندی شده برای تحقق اهداف این طرح، گامی اساسی در راستای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و نیز بهسازی شهری برداشته شود.