شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن بررسی خط محدوده و حریم پیشنهادی شهر مشهد، مقرر کرد موضوع مذکور با در نظر گرفتن موارد زیر در کمیته فنی شورای عالی مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد. به گزارش روزنامه رسمی کشور براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، لازم است آن بخش از اراضی داخل محدوده مصوب طرح جامع شهر مشهد که با صدور پروانه ساختمان برای آنها حقوق مکتسبه ایجاد شده است، حتی‌المقدور از محدوده شهر خارج نشود.

در صورت فراتر رفتن محدوده یا حریم تعیین شده از خطوط تقسیمات کشوری برای اراضی خارج از خطوط مذکور تصمیمات اتخاذ شده پس از طی مراحل قانونی لازم و اصلاح تقسیمات کشوری قابلیت اجرا دارد.

در اجرای این مصوبه کمیته فنی با یک نوبت بازدید محلی و جلسه با مسوولان استان خراسان رضوی محدوده و حریم شهر مشهد را با توضیحات زیر مصوب کرد.

- تصمیمات اتخاذ شده در مورد آن بخش از محدوده و حریم شهر مشهد که خارج از خطوط تقسیمات کشوری واقع شده‌اند، تنها پس از طی مراحل قانونی لازم و اصلاح تقسیمات کشوری قابلیت اجرا خواهد داشت.

- تدقیق محدوده براساس ماده ۵ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها ظرف مهلت تعیین شده در قانون انجام گیرد.

در این رابطه بخش‌هایی از پادگان قدس (واقع در جنوب شرقی شهر) که دارای عملکرد شهری (مسکونی، ستادی و خدمات مرتبط) می‌باشد، در داخل محدوده شهر قرار گرفته و بخش‌هایی که دارای عملکرد نظامی هستند، در حریم شهر واقع شوند. (خط محدوده در این قسمت شهر به تایید نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت دفاع، استانداری و شهرداری مشهد خواهد رسید).

- موضوع قرارگیری روستاهای قرقی و گرجی در حریم شهر مشهد، در مطالعات طرح جامع شهر مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و دلایل قرارگیری یا عدم قرارگیری آن در حریم شهر در هنگام ارائه طرح جامع توضیح داده شود. در این راستا لازم است تا قبل از تصویب طرح جامع شهر مشهد و تعیین تکلیف موضوع، روستاهای مذکور به شهر مستقل تبدیل نشوند.

- کاربری اراضی و ضوابط و مقررات طرح تا تهیه و تصویب طرح جامع مطابق طرح مصوب فعلی خواهد بود.

ضمنا بنابر تصمیم شورا، تصمیمات کمیته فنی مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری محسوب می‌گردد.