معاون امداد و نجات هلال احمر آذربایجان غربی اعلام کرد :۶۰درصد از کارهای اجرایی تهیه و تدوین نقشه خطرپذیری شهرستان پیرانشهر پایان یافته و بقیه کارها تاسه ماه دیگر به اتمام می‌رسد. به گزارش «ایرنا»، یحیی زینالپور، در جلسه کار گروه امداد و نجات پیرانشهر، هدف از تدوین این نقشه را تعیین نقاط حادثه‌خیز و خطرپذیر این شهرستان دانست و گفت: این طرح برای اولین بار در استان و به عنوان یک طرح نمونه به اجرا گذاشته شده است.

وی مناطق روستایی را آسیب‌پذیرترین نقاط استان عنوان و اظهار کرد: برای همین منظور طرح امدادگر روستا در این استان اجرا می‌شود. زینالپور اضافه کرد: بر اساس این طرح در هر روستا شش نفر به عنوان امدادگر روستا تعیین و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی با تجهیزات لازم آماده خدمت خواهند شد.

وی همچنین از ایجاد اردوگاه‌های اسکان اضطراری در تمام شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: این اردوگاه‌ها در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی برای اسکان آسیب‌دیدگان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

زینالپور افزود: به منظور مداخله و مدیریت سریع بحران‌ها، مقرر شده یک پایگاه امدادی دایم در پیرانشهر ایجاد شود که تاکنون موافقت اصولی این پایگاه اخذ و برخی از کارهای اجرایی آن آغاز شده است.

وی گفت: این پایگاه‌ها شامل چند انبار بزرگ برای نگهداری انواع تجهیزات و لوازم امدادی خواهد بود و چند بالگرد نیز در اختیار این پایگاه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این پایگاه علاوه بر پیرانشهر، شهرستان‌های نقده و اشنویه را زیر پوشش خواهد داشت. فرماندار پیرانشهر نیز در این جلسه با بیان اهمیت مدیریت حوادث در کاهش تلفات و ضایعات، لزوم آموزش کاربردی مسوولان و کارکنان نهادها را مورد تاکید قرار داد. محمد هادیفر با عنوان اینکه کشور ما جزو شش کشور حادثه خیز جهان محسوب می‌شود، آمادگی هر چه بیشتر مردم و دستگاه‌های اجرایی را یادآور شد.