گروه مسکن - شاید در ذهن شما که تا به حال چندین مرتبه گزارش‌ها و اخبار مربوط به ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال جاری با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت دولتی را خوانده‌اید، این سوال ایجاد شده باشد که این تسهیلات چگونه و به چه کسانی تعلق می‌گیرد. شرط اساسی تشکیل تعاونی مسکن است و چهار شرط برای خانه‌دار شدن از این طریق وجود دارد که یکی از این شروط نداشتن خانه است. حال چگونه افراد بدون خانه را شناسایی می‌کنند؟

وزیر مسکن و شهرسازی در این باره به خبرگزاری فارس گفته است: دولت به افرادی که چهار شرط تاهل یا سرپرست بودن خانوار، استفاده نکردن از امکانات دولتی برای خرید مسکن، سکونت در محل و نداشتن مسکن را داشته باشند، پس از عضویت و تشکیل تعاونی مسکن، زمین اجاره‌ای ۹۹ ساله و وام ساخت پرداخت می‌کند.

وی در پاسخ به این که افراد دارای مسکن در این طرح چگونه شناسایی خواهند شد، افزود: شناسایی افراد دارای مسکن در دو مرحله صورت می‌گیرد، در مرحله اول تحقیقات از افراد در محلات و شهرها از فرمانداری‌ها و محل‌هایی که افراد مشغول به کار و زندگی هستند، صورت خواهد گرفت. در مرحله دوم نیز از ادارات ثبت برای مطمئن شدن افراد از نداشتن خانه تحقیق و پرس‌وجو خواهد شد. پس بنابراین افرادی که دارای خانه هستند، از عضویت در تعاونی‌های مسکن خودداری کنند و حتی‌الامکان در این تعاونی‌ها عضو نشوند.