ساخت مجتمع‌ و شهرک‌بهترین گزینه خروج از بحران مسکن

گروه مسکن - مدیرکل سابق دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای گفت: ساخت‌وساز انفرادی مشکل مسکن کشور را حل نمی‌کند و به طور قطع توسعه ساخت مجتمع‌ها و شهرک‌های مسکونی، کاربردی‌ترین گزینه برای خروج از بحران موجود در بازار مسکن است. خلخالی، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، با اعلام این مطلب افزود: همچنین در توسعه انبوه‌سازی مسکن در کشور، بهره‌گیری از تکنولوژی احداث واحدهای مسکونی به صورت پیش‌ساخته، علاوه بر پایین آوردن هزینه اجرایی، زمان لازم برای ساخت را نیز کاهش می‌دهد و در کوتاه‌مدت می‌توان با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از هزینه‌های ساخت‌وساز فعلی، شاهد ساخت واحدهای مسکونی مقاوم و ارزان در نقاط مختلف کشور بود.

وی با تاکید بر کاهش بوروکراسی‌های اداری در خصوص ارائه تسهیلات بانکی به انبوه‌سازان مسکن یادآور شد: دولت باید برای توسعه انبوه‌سازی، از فعالان و انبوه‌سازان دارای تجربه و تخصص کافی، حمایت کامل و جامعی به عمل آورد و به لحاظ ارائه تسهیلات بانکی با سود پایین و نیز ارائه تخفیف در پرداخت عوارض شهری در بافت‌های فرسوده، سیاست‌های خود را با سرعت بیشتری به اجرا درآورد.

وی با بیان اینکه نارسایی‌هایی در بخش اجرای برنامه‌های دولت ویژه ساماندهی و ایجاد تعادل در بازار مسکن وجود دارد، یادآور شد: در حوزه سیاست‌گذاری دولت در مسکن مهم این است که دولت امکانات ایجاد کند، لذا تاخیر در اجرایی شدن برنامه‌های این بخش نیز به دلیل فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی سیاستگذاری‌های دولت بوده است.

وی در خصوص پاسخگویی به تمام تقاضاهای خرید مسکن تا سال ۹۰ ابراز عقیده کرد: اگرچه این برنامه مطلوبی از سوی دولت به شمار می‌رود اما به واقع این زمان برای ساخت واحدهای مورد نیاز در کشور و نیز پاسخگویی به تمام تقاضاهای مردم در این زمینه ناکافی است.