کمبود 18هزار واحد مسکونی در خراسان شمالی

رییس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان شمالی گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ این استان با کمبود ۱۸هزار مسکن روبه‌رو است. به گزارش «ایرنا» محمدهادی جاوید در جمع خبرنگاران افزود: بیش از هفت‌هزار واحد از این کسری مسکن مربوط به شهر مرکزی استان یعنی بجنورد است.

او اضافه کرد: این در حالی است که برنامه‌ریزی مسکن و شهرسازی استان در امر ساخت مسکن از طریق بخش‌خصوصی و شرکت‌های تعاونی برای ۳۴هزار واحد مسکونی است.

وی گفت: ۲۰هزار و ۵۰۰واحد مسکونی صرفا از محل تبصره شش سهمیه این استان از سوی دولت تعیین شده که مسکن و شهرسازی نیز کار تامین زمین را در دستور کار قرار داده است.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان شمالی افزود: صرفا در شهرک گلستان واقع در شمال بجنورد ۲۸۰هکتار زمین برای ساخت مسکن در قالب شرکت‌های تعاونی ساماندهی شده است.

وی شرایط واگذاری زمین به شرکت‌های تعاونی را نداشتن سابقه دریافت زمین دولتی اعلام کرد و گفت: تاکنون ۵۰هکتار از زمین‌های شهرک گلستان آماده‌سازی و در مرحله واگذاری و تامین امکانات زیربنایی قرار دارد.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود، حداقل ۲۰هزار واحد مسکونی در شهرک گلستان بجنورد ساخته شود که این مکان حداقل برای دو برابر این ظرفیت نیز جانمایی شده است، همچنین آغاز عملیات ساخت واحدهای مسکونی در شهر بجنورد و سایر شهرهای استان موجب شده تا قیمت زمین و مسکن در مرکز استان تا حد زیادی تثبیت شود.

او ادامه داد: تاکنون ۱۵۶شرکت تعاونی مسکن با ۱۴هزار عضو برای دریافت زمین در اداره‌ کل تعاون نام‌نویسی کرده‌اند که حداقل ۱۰شرکت تعاونی با دوهزار عضو برای دریافت زمین به مسکن و شهرسازی معرفی شدند.

وی گفت: تعدادی از این شرکت‌های تعاونی زمین دریافت کرده و عملیات ساخت مسکن را شروع کردند و هم‌اکنون حدود ۶۰۰واحد مسکونی در شهرهای اسفراین و شیروان در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن در دست ساخت قرار دارد. رییس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان شمالی پیش‌بینی کرد، ظرف یکی دو سال آینده علاوه بر قیمت زمین و مسکن، اجاره‌بهای مسکن نیز به دلیل اشباع بازار ناشی از ساخت‌وساز جدید، در این استان به حد تعادل برسد.