یک شرکت سوئیسی که مقر آن در نیویورک است به منظور کاهش انرژی برق روشی را ارائه کرده است که براساس آن می‌توان به جای انرژی الکتریکی از قطعات بزرگ یخ برای خنک کردن هوای آسمانخراش‌ها استفاده کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت «کردیت سوئیس» قصد دارد در آسمانخراش۲۱۳ متری «برج زندگی متروپلیتن منهتن» نیویورک که مقر تاریخی این شرکت است از این سیستمخنک‌کننده هوا استفاده کند.

این سیستم براساس روش قدیمی‌استفاده از یخ برای خنک کردن و تهویه هوا استوار شده است. به طوری که در طول شب که در کل، مصرف انرژی برق پایین‌تر است، آب درون محفظه‌های فلزی بزرگی با استفاده از انرژی الکتریکی یخ می‌زند، سپس در طول روز قطعات بزرگ یخ به آرامی ‌در این محفظه فلزی آب می‌شوند و هوای خنک ناشی از این فرآیند از طریق کانال‌های خنک‌کننده به تمام ساختمان انتقال پیدا می‌کند.

استفاده از این سیستم در مدت یکسال می‌تواند در محیط زیست باعث کاهش انرژی، معادل کم شدن ۲۲۳ خودرو شود. علاوه براین استفاده از یخ برای خنک کردن هوا امتیازات دیگری هم دارد که ازآن جمله می‌توان به این نکته اشاره کرد که این سیستم دچار نقص فنی نمی‌شود و بنابراین نیاز به تعمیر ندارد.

به گفته مقامات این شرکت، درحال حاضر تنها ۳۰۰ سیستم خنک کننده با یخ در تمام دنیا وجود دارد. این سیستم که نصب آن در شرکت «کردیت سوئیس» بیش از سه‌میلیون دلار هزینه داشته است، برای ساختمان‌های بزرگ به سه‌هزار لیتر آب نیاز دارد.