فرسودگی ساختمان‌های تاریخی پکن

حفاظت از بسیاری از ساختمان‌های تاریخی شهر پکن ضعیف است. این ساختمان‌ها در برابر آتش و صاعقه محافظت نمی‌شوند و تقریبا تمام آن‌ها کاربری‌هایی مانند خانه، مدرسه و کارگاه دارند. به گزارش ایسنا،‌ وضعیت این بناهای تاریخی از سوی کارشناسان و استادان مدت‌هاست، مورد انتقاد قرار گرفته است. بسیاری از این بناها به شخصیت‌های مهم تاریخی، اعضای خانواده پادشاهی و وزیران دوران قدیم تعلق دارند. دست‌کم ‌٦٠‌درصد از ‌٣٢٢ بنای تاریخی مهم مرکز شهر پکن در خطر مداوم آتش‌سوزی‌ قرار دارند. یکی از مسؤولان رسمی این کشور اعلام کرد، در بیشتر این خانه‌ها، کپسول آتش‌نشانی وجود ندارد و سیم‌های برق نیز سامان‌دهی نشده‌اند.

به‌دلیل آنکه بسیاری از این خانه‌های تاریخی کاربری خانه خانوادگی را دارند، با هدف حفاظت از بنای تاریخی به تخلیه نیاز است و افزایش سریع قیمت خانه در شهر پکن خود مانعی در این طرح است. مدیر سازمان میراث فرهنگی پکن به شین‌هوا اعلام کرد که هزینه تخلیه این خانه‌ها و اسکان ساکنان آنها به ‌٩٠‌درصد از کل بودجه محافظت از میراث این شهر نیازمند است.

دولت محلی باید کم‌کم جابه‌جایی‌ها را انجام دهد و غرامت آن‌ را بپردازد. بیش از یکصد هزار نفر در شهر پینگ‌یائو در خانه‌های قدیمی‌ و تاریخی ساکنند و تاکنون از سرمایه‌گذاران بسیاری برای کمک در پرداخت هزینه‌های جابه‌جایی دعوت شده است. پینگ‌یائو در قرن نوزدهم میلادی، مرکز مالی چین بود و با ترمیم‌هایی که انجام گرفته‌، اکنون سالانه ‌٢٠‌میلیون یوآن از عواید گردشگری کشور چین را تامین می‌کند. انتظار می‌رود، پکن در طول مسابقات المپیک، ‌٥/٢‌میلیون گردشگر داخلی و خارجی جذب کند. مسوولان میراث چین ‌٥٠٠‌میلیون یوآن با هدف احیای بناهای تاریخی این کشور تا پنج سال آینده درنظر گرفته‌اند، اما در سال ‌٢٠٠٨ به‌دلیل مسابقات المپیک این تعمیرات به مناطق بیرونی شهر پکن منتقل می‌شوند.