معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در سه ماه نخست امسال ۱۳کارگاه مرمت آثار تاریخی در استان فعال شد. علیرضا نجفی در گفت‌وگو با «ایرنا» هدف از راه‌اندازی کارگاه‌های مرمت را استحکام‌بخشی، مرمت و بازپیرایی آثار و بناهای تاریخی استان ذکر کرد.

وی اعتبار اختصاص یافته به این مقوله را در سال‌جاری دو میلیارد و ۱۵۰میلیون ریال از محل اعتبارات استانی خواند و گفت: اعتبارات ملی بخش مرمت هنوز ابلاغ نشده و تاکنون ۲۵درصد از اعتبارات استانی دریافت شده است.

وی گفت: در سال‌جاری بناهای عمارت مفخم، حسینیه جاجرمی‌ها، آیینه‌خانه مفخم، کوشک علی‌آباد در شهرستان بجنورد، قلعه جلال‌الدین، مقبره باغمزار گرمه، حمام قدیمی و سردابه جاجرم در شهرستان جاجرم از کارگاه‌های مرمتی در این مدت بوده‌اند.

وی آثار تاریخی مرمت شده در شهرستان فاروج را نیز مسجد و حمام استاد و آرامگاه بابا و بی‌بی در روستای گردشگری خسرویه ذکر کرد. او کارگاه‌های مرمتی شهرستان شیروان را نیز برای مرمت بناهای حمام پیر شهید و در اسفراین مقبره شیخ احمد ذاکر گورکانی عنوان کرد.

نجفی افزود: مرمت ۱۰مورد از این آثار تاریخی امسال آغاز شده و مابقی نیز ادامه عملیات مرمت سال گذشته است.

وی ادامه داد: مرمت سه اثر تاریخی بنای سردار مفخم در بش‌قارداش بجنورد، مسجد جامع جاجرم و مقبره شیخ بیدواز در اسفراین از دیگر برنامه‌های مرمتی این استان است که در سال‌جاری آغاز خواهد شد.