قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به منظور جلوگیری از تخریب آثار تاریخی، آئین نامه و قواعد ثبت آثار تاریخی کشور طی دو ماه آینده بازنگری و اصلاح می‌شوند. حمید بقایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از تغییر سیاست‌های ثبت آثار تاریخی در کشور خبر داد و افزود: روشی که در گذشته سازمان میراث فرهنگی در‌خصوص ثبت آثار تاریخی در پیش گرفته اینگونه بوده که کل ایران را ثبت کند و به هیچ کس هم اجازه ساخت و ساز ندهد. در صورتی‌که این امر شدنی نیست به همین دلیل آیین‌نامه و قواعد ثبت در کشور باید تغییر کند.

وی به ضعف آیین‌نامه موجود اشاره کرد و گفت: در این آیین‌نامه تعیین حریم در برخی موارد برعهده کارشناس گذاشته شده بود و با توجه به سلایق مختلف، این افراد حریم های متفاوتی تعیین می‌کردند.

بقایی خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در حال حاضر در رابطه با تخریب آثار تاریخی موجود در کشور ایجاد شده است به‌دلیل آیین‌نامه ثبت، عدم خرید تملک و ارائه زمین معوض و دادن امتیاز به مالکان بوده است که با اصلاح آیین‌نامه می‌توان مشکلات را برطرف کرد.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: با رفع تک تک این موارد می‌توان از تخریب آثار تاریخی جلوگیری کرد، به عنوان مثال مالکی که در محدوده حریم واقع شده، سازمان، ۲ طبقه به وی اجازه ساخت بنا می‌دهد، شهرداری نیز باید ۲ طبقه پروانه سیار به مالک بدهد تا جای دیگر بتواند از آن استفاده کند.

بقایی گفت: با بیش از حد حساسیت به خرج دادن و فقط برخورد، نمی‌توان کاری از پیش برد بلکه باید فکری اساسی و راهکار منطقی و عقلانی پیدا کرد.

وی افزود: سازمان برای خرید زمین از مالکان اعتبار زیادی ندارد و درصورت خرید نیز دو برابر باید برای مرمت و بازسازی هزینه کند و این امر شدنی نیست.

وی تصریح کرد: تا کنون ثبت‌هایی که صورت گرفته کارشناسی شده نبوده است.