مشکل ساخت و سازهای شهری کمبود اعتبار است

فقدان آمایش سرزمین تهدید بزرگی برای طرح‌های معماری و شهرسازی است. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر آقایی‌مغانجویی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در اولین همایش چشم‌انداز طرح‌های معماری و شهرسازی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی که در محل تالار شمس مجتمع فرهنگی هنری ارومیه برگزار شد، افزود: با تهدید طرح‌های معماری و شهرسازی عدالت جامعه نیز تهدید می‌شود. نماینده مردم سلماس در مجلس با بیان این که امروز آمایش سرزمین و اسکان جمعیتی شهرها از مهم‌ترین پروژه‌های جوامع پیشرفته است، خاطرنشان کرد: امروزه مشکل ساخت و سازهای شهری ما کمبود اعتبارات است و این امر حاکی از آن است که ما به اعتبارات دولتی و تامین اعتبار از طریق فروش نفت تکیه کرده و از بودجه‌ها و سرمایه‌های عظیم مردمی غافل مانده‌ایم.

آقایی در ادامه تصریح کرد: با تدوین نظام جامع شهری و آمایش سرزمین، وضعیت بسیار مطلوبی برای سکونت مردم ایجاد می‌شود.

او خاطرنشان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه با استفاده از نیت خیر واقفان و امکانات خود از نظر تولید واحدهای مسکونی چهره شهرها را متحول کند. وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: این اقدام حاکی از آن است که دولت سیاست‌گذاری و مردم سرمایه‌گذاری کنند.

حجت‌الاسلام منصور براعتی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌غربی نیز برگزاری این همایش را گامی مهم در راستای عمران و آبادانی هر چه بیشتر استان برشمرد و اذعان کرد: در محدوده شهرهای استان بیش از ۱۰هزار واحد مسکونی و اداری در زمین‌های موقوفه در اختیار این اداره کل، ساخته شده‌اند.

وی با بیان این که اداره کل اوقاف استان آذربایجان‌غربی هر سال باید حداقل با توجه به امکانات، ۳۰میلیارد‌تومان درآمد داشته باشد، خاطرنشان کرد: ولی در حال حاضر به دلیل مدیریت ناصحیح در سال‌های قبل سالانه به طور متوسط نیم‌میلیارد تومان درآمد داریم.

براعتی در ادامه گفت: هم‌اکنون ۵۰درصد مدارس در اختیار آموزش و پرورش استان، توسط این اداره‌کل ساخته شده است.