در خارج از محدوده شهرها به دلیل فقدان طرح جامع شهری، اجرا نشدن آمایش سرزمین و به خصوص مطلوب نبودن وضعیت اقتصادی خانوارها برخی به ساخت و ساز روی آورده و در حاشیه‌ها ساکن می‌شوند بطوریکه بیش از ۹‌میلیون نفر در کشور حاشیه‌نشین هستند. علی‌اکبر آقایی مغانجویی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر، افزود: دولت باید از نظر خدماتی و آموزشی این حاشیه‌نشین‌ها را ساماندهی کرده و مطالعه‌ای جامع داشته باشد تا این سکونت‌گاه‌های غیرمجاز را به سکونت‌گاه‌هایی قابل‌قبول و استاندارد تبدیل کند.

وی با بیان اینکه مجلس برای ساماندهی بافت‌های فرسوده سالانه مبالغی را تصویب می‌کند، اظهار کرد: برای ساماندهی ساخت و سازهای غیرمجاز و به خصوص حاشیه‌نشینی چنین مصوبه‌ای وجود ندارد مگر اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز و حاشیه‌نشینی‌ها در محدوده بافت‌های فرسوده اتفاق افتد که در این صورت از اعتبارات مصوب‌ آن بافت‌ها استفاده می‌شود.

آقایی اذعان کرد: مجوز کلی به شهرداری‌ها داده شده که طبق آن می‌توانند از تسهیلاتی که به صورت اوراق مشارکت خود تعهد می‌کنند به عنوان نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده و هزینه کنند.

رییس کمیسیون عمران مجلس فقدان طرح جامع شهری و آمایش سرزمین، حاشیه‌نشینی، ساخت و ساز‌های غیرمجاز و حاشیه‌ای و ساخت غیرتخصصی واحدهای مسکونی را مهم‌ترین عواملی عنوان کرد که معماری و شهرسازی امروز را مورد تهدید جدی قرار داده است.

نماینده مردم سلماس در مجلس تصریح کرد: از یک طرف حاشیه‌نشینی و هزینه‌های بالا برای تأمین واحدهای مسکونی و از طرف دیگر وضعیت ترافیکی درون شهرها که مانع اجرای طرح‌های هادی می‌شود در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور از جمله عوامل بسیار مهمی است که وضعیت معماری و شهرسازی را با خطر مواجه می‌کند و اگر بتوانیم همسان با طرح جامع، طرح تفصیلی را نیز در سطح شهرها اجرا کنیم، قطعا مقدار بسیار زیادی از مشکلات حل خواهد شد.

او با بیان اینکه بیشترین تاکید کمیسیون عمران مجلس بر اجرای طرح جامع مسکن در کشور است، افزود: هم‌اکنون این طرح با هماهنگی دولت و کمیته مسکن کمیسیون عمران مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

آقایی گفت: با لایحه‌ای که دولت به مجلس داده، قادر خواهیم بود، سالانه با صرف اعتباری معادل ۱۰‌هزار میلیارد تومان در بخش برون شهری و درون‌شهری ترافیک را ساماندهی کنیم. رییس کمیسیون عمران مجلس در پایان تصریح کرد: اجرای طرح جامع شهری و آمایش سرزمین کمک بسیار بزرگی به روان‌سازی ترافیک می‌کند.