فناوری ساخت بتن با توجه به شرایط آب و هوا

مسوول آزمایشگاه بتن مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: فناوری ساخت بتن با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی و اقلیمی کشور بومی می‌شود. مهندس امیر مازیار رییس قاسمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: قوانین و دستورالعمل‌های موجود برای فناوری ساخت بتن مربوط به خارج از کشور است. در حالی که هر کشور و هر منطقه، آب و هوا و اقلیم خاص خودش را دارد.

وی اظهار داشت: در زمان‌های گذشته معیار مقاومت و رویکرد برای طراحی و کنترل کیفیت بتن، مقاومت فشاری آن بود. اما امروزه این رویکرد به میزان عمر مفید آن تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: عوامل جوی، تهاجم نمک به بتن، یخ زدن و آب شدن، سایش و به طورکلی عوامل فیزیکی و شیمیایی باعث کاهش عمر مفید بتن می‌شوند که باید با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی ساخته شوند.

مسوول آزمایشگاه بتن مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اظهار داشت: به دنبال این طرح و انجام تحقیقات در جنوب کشور، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مربوط به ساخت بتن در جنوب کشور تدوین شد.

وی با اشاره به اینکه سازه‌های با عمر مفید حدود پنج سال هم در جنوب کشور وجود دارد افزود: در جنوب کشور ساختمان‌هایی که عمر مفید کمتری دارند، بسیار بیشتر از ساختمان‌ها با عمر مفید بالا هستند.

به گفته وی، تحقیق بر روی دیگر مناطق کشور برای تدوین آیین‌نامه مذکور در حال انجام است.

رییس قاسمی تصریح کرد: مناطق سرد و خشک، معتدل، خشک و مرطوب هر کدام با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی مربوطه تقسیم‌بندی و آیین‌نامه آنان تدوین می‌شود.