مدیر انجمن دوست‌داران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش‌آباد کاشان گفت: فاضلاب خانه‌های مسکونی شهر نوش‌آباد قطره‌قطره به شهر تاریخی زیرزمینی نوش‌آباد، باقی‌مانده از دوره ساسانی نفوذ می‌کند که این امر، فضا را برای بازدید گردشگران از این مکان تاریخی با مشکل روبه‌رو کرده است. حمیدرضا انصاری‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: چاه‌های فاضلاب خانه‌های مسکونی نوش‌آباد غده‌ای سرطانی است که روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و به عمق ۱۵ تا ۲۰ متری زیرزمین این خانه‌ها نفوذ می‌کند.

وی با اشاره به طرح انتقال فاضلاب به خارج از شهر، افزود: زمان کندن چاه در خانه‌ها گذشته و هر لحظه خطر ریزش به‌دلیل نفوذ آب فاضلاب، شهر زیرزمینی نوش‌آباد را تهدید می‌کند.

او رایزنی با مسوولان مربوطه را مانند مدیر کل توسعه و عمران شهری سازمان مدیریت و اداره آب و فاضلاب کاشان از جمله کارهای انجام‌شده توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی دانست و اضافه کرد: این انجمن با وجود رایزنی‌های فراوان هنوز موفق به تشکیل جلسه با مسوولان نشده است.

به گفته انصاری‌فر، شهر تاریخی زیرزمینی نوش‌آباد به دوره ساسانی تعلق دارد که تا دوره صفوی از آن استفاده می‌شده است و مردم با هدف داشتن پناهگاهی برای در امان بودن از حمله‌های دشمن از آن استفاده می‌کردند. در زمان قاجار نیز مردم از آن به‌عنوان محلی برای سکونت در روزهای گرم سال استفاده می‌کردند و این کار به‌دلیل نوع معماری شهر زیرزمینی نوش‌آباد سکونت را بهتر می‌کرده است.

رییس انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش‌آباد همچنین بیان کرد: این شهر تاریخی در نوروز امسال روزانه پذیرای ۳۰۰ گردشگر بوده است.

شهر زیرزمینی نوش‌آباد کاشان در سال ۱۳۸۴، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.