عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی مسکن و ساختمان استان تهران گفت: هر چند بازار مسکن در رکود به ‌سر می‌برد، ولی ممکن است به هر تصمیم غیرکارشناسی واکنش نشان دهد. کامیاربیات ماکو با در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد اعلام ممنوعیت خرید و فروش وام مسکن از سوی بانک مسکن، ‌گفت:‌ بسیاری از افراد صاحب سرمایه (از قشر ثروتمند تا قشر متوسط) با استفاده از امتیاز وام مسکن و با سرمایه‌گذاری سرمایه‌های سرگردان خود در بانک‌ها،‌ وام مسکن را دریافت کرده و با توجه به اینکه خود نیازی به این وام ندارند اقدام به خرید و فروش آن می‌کنند.

وی با اشاره به تبعات خریدوفروش وام مسکن گفت:‌ ‌با توجه به اینکه در جریان معامله وام مسکن،‌ وام مورد نظر منتقل می‌شود این خطر وجود دارد که در طی این نقل و انتقال، ملک به خریدار نرسد و مجدد به صاحب آن بازگردد.

عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی مسکن و ساختمان استان تهران با تاکید بر برخورد کارشناسی و ریشه‌ای با موضوع معامله وام مسکن، تصریح کرد:‌ دستور بانک مسکن مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش وام مسکن خوب است، اما تنها راه‌حلی سطحی است، چرا که به‌رغم اعلام ممنوعیت معاملات وام مسکن، این معامله می‌تواند به شکل پنهان و در برخی محضرها انجام شود.

بیات ماکو تصریح کرد: ‌باید برای جلوگیری از معامله وام مسکن،‌ ریشه‌ای برخورد کرد و علت اینکه چرا فرد به جای اینکه خود در بانک پول گذاشته و از امتیاز وام بهره‌مند شود، اقدام به خرید وام می‌کند‌ را جست‌وجو کرد.

وی با انتقاد از سیستم وام‌دهی بانک‌های کشور،‌ گفت:‌ به‌رغم اینکه درحال حاضر پول‌های کلانی در بانک‌ها ذخیره شده، اما سهم بسیار ناچیزی از این پول‌ها نصیب اقشار نیازمند و محروم می‌شود.

بیات ماکو با اشاره به اینکه ممنوعیت خریدوفروش وام مسکن می‌تواند تاثیر کمی بر قیمت مسکن داشته باشد،‌ گفت:‌ بازار مسکن بیش از حد حساس شده و گرچه درحال حاضر در شرایط رکود تورمی به سرمی‌برد ولی ممکن است با هر تصمیم غیرکارشناسی و بدون بسترسازی و تحت تاثیر عوامل روانی واکنش نشان دهد.

وی ‌با تاکید بر اینکه بازار مسکن کشش قیمت‌های بالا را ندارد،‌ گفت:‌ البته قیمت مسکن احتمال دارد به صورت کاذب تا پایان مرداد و شهریور ماه از سوی صاحبان املاک آن هم به صورت غیرواقعی افزایش یابد. این در حالی است که نه خریدار جزء‌ توان خرید دارد، نه خریدار بزرگ نیز میلی به خرید دارد.