از ساخت‌وسازهای غیرمجاز اطراف تهران جلوگیری می‌شود

رییس شورای شهر تهران از برخورد این نهاد با ساخت‌وساز‌های غیرمجاز اطراف تهران خبر داد. مهدی چمران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: جلوی عوامل این ساخت‌وساز‌ها خوابیده‌ایم تا ساخت‌وساز غیرمجاز انجام نشود.

وی با اشاره به نحوه تعیین حریم تهران افزود: براساس پیشنهاد شورا، حریم تا ارتفاعات ۱۸۰۰ متر حفظ شده و در شرق و غرب تهران نیز محدوده تهران را کوچک‌تر در نظر گرفته‌ایم.

چمران تصریح کرد: طبق پیشنهاد شورای شهر اعلام کردیم که تهران و شهرهای اطراف باید حریم مشاع داشته باشند تا از نظر درآمد مشکل ایجاد نشود و از نظر اداره نیز به صورت یکسان عمل شود.

وی افزود:‌ مسلما حریم شهر تهران دیگر حریم شهرستان‌ تهران نخواهد بود و برخی از موارد قانونی در این زمینه باید قطعا اصلاح و طرح حریم تهران ۱۰۰درصد اجرا شود، در غیر این صورت شهر تهران فاجعه‌آمیز خواهد شد.

وی درباره زمان اجرای طرح حریم تهران نیز خاطرنشان کرد: اجرای آن نیازمند اصلاح آیین‌نامه‌ای در دولت، برخی موارد تقسیمات کشوری در وزارت کشور و تصویب نهایی است و به دلیل اینکه موضوع پیچیده‌ای است، به این سرعت نمی‌توان آن را اجرا کرد.

رییس شورای شهر با بیان اینکه طرح جامع شهر تهران مراحل نهایی بررسی و تصویب را در شورای عالی شهرسازی سپری می‌کند، تاکید کرد: این طرح قطعا تا قبل از پایان سال ۸۶ از سوی وزارت مسکن و شهرسازی برای اجرا به سازمان‌های مربوطه ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه یک جلسه دیگر در شورای عالی شهرسازی برای گذاشتن ضوابط و اصلاح بخشی از موارد لازم، طرح جامع برگزار خواهد شد، افزود: پس از تصویب طرح جامع شهری در شورای عالی شهرسازی، این طرح برای طی مراحل بعدی تصویب، به وزارت مسکن ارائه و قطعا تا قبل از پایان امسال از سوی این وزارتخانه برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

مهدی چمران در خصوص تعیین تکلیف حریم تهران نیز گفت: پیشنهاد شهرداری درباره حریم تهران به شورای شهر ارائه‌شده که شورا نیز با اصلاحاتی آن را به تصویب رسانده و به کمیته‌های زیر مجموعه شورای عالی شهرسازی ارائه کرده و در این کمیته‌ها نیز پیشنهاد شورای شهر تهران مصوب شده است.