چند نکته برای خرید خانه دلخواه

نیلوفر قدیری

برای خرید یک خانه چند نکته را باید در ذهن داشت که این نکات در همه جای دنیا و برای خریدارانی از هر ملیت و کشوری صادق است. اول نکات را به نقل از یک گروه از مشاوران و متخصصان املاک در سایت یاهو می‌خوانید. از ارزش واقعی خانه مطمئن شوید

در زمینه قیمت خانه پیش از خرید آن باید از دو نکته اطمینان پیدا کنید. اول اینکه ارزش واقعی آن خانه یا ملک همانی است که فروشنده می‌‌گوید. برای اطمینان پیدا کردن از این موضوع باید قیمت پیشنهادی فروشنده را با قیمت خانه‌های مشابه مقایسه کنید. نکته دوم این است که خودتان و البته بعد از مشاوره با مشاور ملکی‌تان چه قیمتی برای خانه مورد معامله در نظر دارید. ممکن است خانه‌ مورد معامله برای بسیاری باارزش و پرفایده باشد. اما باید دید برای شمای خریدار این خانه تا چه اندازه ارزش دارد. در آمریکا برای مقایسه ارزش یک خانه به نسبت خانه‌ای در همسایگی و با موقعیتی مشابه، سایت‌های اینترنتی و اطلاعاتی خاصی وجود دارد. دانستن اینکه قیمت پیشنهادی فروشنده یک خانه برای آن خانه یا ملک منصفانه است یا نه نکته مهمی است. برای این منظور هم بهترین راه بررسی قیمت خانه در همان محل است. بهتر است برای آگاه شدن از این قیمت‌ها نباید حتی به بنگاه‌ها و مشاوران ملکی محل مراجعه کنید و بهترین و مطمئن‌ترین راه برای یک خرید آگاهانه جمع‌آوری اطلاعات به صورت فردی و بدون وابستگی به نهاد یا مشاور و کارشناس دیگر است. در اینجا منظور از قیمت خانه‌های مشابه در محل، قیمت خرید یا فروش خانه‌ها در شش ماه گذشته است نه بیشتر.

در اینجا اگر خانه مورد معامله طراحی خاصی داشته باشد آن وقت کار برای پیدا کردن اطلاعات مقایسه‌ای دشوار‌تر می‌شود. معمولا سرعت پیدا کردن یک ملک خوب برای خرید به شرایط بازار هم‌بستگی دارد. در یک بازار فعال پیدا کردن ملکی برای خرید بسیار آسان تر است تا یک بازار در حال رکود و منفعل.

چندی پیش یک برادر و خواهر آمریکایی به دنبال خانه‌ای برای خرید در هونولولو در هاوایی بودند. شرایط آنها برای خرید این خانه داشتن دو اتاق اضافی بود یکی برای مادرشان و دیگری برای برادر و همسرش. آنها خانه مورد نظرشان را در نزدیکی محل تحصیل و دانشگاهشان پیدا کردند، اما برای نهایی کردن قرارداد خرید مشکلی داشتند. این مشکل آن بود که مشاور وام بانکی و مشاور مسکن آنها نتوانسته‌بودند خانه‌های مشابه در همان محله پیدا کنند که به تازگی خرید یا فروش شده بود تا با مقایسه قیمت معامله آنها بتوانند ارزش واقعی ملک مورد معامله را محاسبه کنند. اینکه قیمت مسکن در هاوایی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر رو به افزایش گذاشته بود را همه می‌دانستند و نیاز به تحقیق نداشت، اما نکته اینجا بود که آخرین ملکی که در آن نزدیکی فروش رفته بود مربوط به سه سال پیش بود. به همین دلیل معیاری در دست کسی نبود. راه‌حلی که مشاور بانکی این خریدار پیش پای آنها گذاشت این بود که بانک پیشنهاد خرید چند خانه را به طور صوری در همان محله مطرح کند و بعد منتظر باشد تا ببیند چه قیمتی از سوی خریداران احتمالی پیشنهاد می‌شود. این کار انجام شد و نتیجه برای همه دلچسب بود.

برای مقایسه قیمت یک خانه با خانه‌های اطراف و محاسبه قیمت واقعی آن خانه چند نکته قابل توجه است. اولین آن منطقه و موقعیت خانه‌های مورد مقایسه است. گاهی لازم است برای پیدا کردن قیمت واقعی یک خانه از محله‌‌ای که این خانه در آن واقع است فراتر رفته و به سراغ محله‌های مشابه و هم‌تراز دیگر برویم تا قیمت واقعی خانه مورد نظرمان را در آن محله‌ها پیدا کنیم.

اما گاهی این مقایسه به خوبی جواب نمی‌دهد چون انگیزه فروشنده‌ها از فروش خانه همیشه یکسان نیست. گاهی انگیزه فروش یک خانه ممکن است طلاق زوجین یا اتفاقی غیرمنتظره مانند مرگ صاحب خانه و یا سفر فوری باشد. آن وقت است که قیمت چنین معامله‌ای با هیچ قانون و معیاری برابری نمی‌کند. نکته دیگر این است که گاه دو خانه از نظر محلیت و موقعیت و شرایط دیگر کاملا با هم برابری کنند، اما مثلا از نظر یک اتاق اضافی یا کمتر و یا یک حیاط با موقعیت متفاوت و یا از نظر حتی تعداد سرویس بهداشتی با هم تفاوت داشته باشند. همین نکته‌های ریز است که قیمت یک خانه را مشخص می‌کند.

زمان خرید خانه نکته مهم دیگری است که برای خرید ملک باید در نظر داشت. متغیرها و شرایط بازار نقش بسیار مهمی در تصمیم‌گیری درباره زمان خرید خانه دارد. همواره ارزش خانه از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت است. در آمریکا به دلیل وسعت و پراکندگی ایالات این تفاوت بسیار چشمگیر است. مثلا در شرایطی که قیمت خانه در فلوریدا با افزایش همراه بوده‌است در اوهایو بازار دچار سقوط بوده است. اولین نکته در تعیین زمان خرید یک خانه این است که خانه‌ای را که گران می‌خرید نباید ارزان بفروشید.

چند نشانه وجود دارد که به محض بروز آن باید برای خرید خانه دست نگه داشت:

۱) وقتی قرار است در پنج سال آینده از منطقه‌ای به منطقه‌ دیگر نقل مکان کنید.

۲) وقتی قرار است به زودی بچه دار شوید.

۳) وقتی قرار است تغییر شغلی داشته باشید.

۴) وقتی به تازگی از یک ورشکستگی خارج شده‌اید.

البته شرایط خرید یا فروش خانه در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است.